skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

وزیر ارتباطات برای بهبود کیفیت اینترنت ۴۵ روز مهلت داد

تحریریه پیوست

۹ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

شبکههای اجتماعی و پای تمام پستهای وزیر ارتباطات در توئیتر و اینستاگرام همیشه کاربرانی وجود دارند که از کیفیت پایین و اختلال در اینترنت کشور انتقاد میکنند و از محمدجواد آذری جهرمی میخواهند تا به این موضوع هم به عنوان «حقالناس» نگاه کند و چارهای برای پایان مشکلات شبکه بیاندیشد.

به گزارش پیوست، شاید افزایش روز به روز این شکایات هم باعث شد تا بالاخره جهرمی در چند هفته اخیر به صورت مستقیم نسبت به اختلال و کاهش سرعت سرویس اینترنت کاربران واکنش نشان دهد و از طرحهایی برای شفافسازی در این زمینه صحبت کند. ابتدای شهریور ماه و بعد از تنبیه مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل  یک مشکل داخلی در این شرکت که باعث قطعی یک ساعته سرویس اینترنت کاربران شده بود، او هفته گذشته نیز در یک توییت اعلام کرد که مسابقه بزرگ برای افزایش کیفیت شروع شده؛ چرا که نمیتوان با سرپوش گذاشتن بر مشکلات؛ آنها را حل کرد. او در این توئیت خبر از در اختیار گذاشتن نتایج استقرار ۶ هزار سنسور اندازهگیری کیفیت شبکه به کاربران را داد و تاکید کرد که با اینکار همه در لحظه میتوانند از وضعیت کیفیت سرویسی که از اپراتورهای ارائه میدهند مطلع شود.

در نهایت نیز امروز (۹شهریور) در مراسمی ویژه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران شرکتهای اینترنت ثابت و تلفن همراه از سامانهای به نام «فرادید» و اپلیکیشن «سلام» رونمایی شد. سامانهای که به گفته وزیر ارتباطات در این مراسم قرار نیست به ابزاری برای مچگیری اپراتورهای ارتباطی کشور تبدیل شود بلکه هدفش اطلاعرسانی به شهروندان در مورد وضعیت ارایه سرویس و کیفیت خدمات اپراتورهاست تا در نهایت نیز امکان شناسایی و حل مشکلات در کلوگاههای ارتباطی شبکه فراهم شود.

ضربالعجل ۴۵ روزه به اپراتورها

«اگر بتوانم یک خروجی بزرگ در رگولاتوری داشته باشم این است که وضعیت کیفیت و قیمت سرویس اینترنت به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرداین جملهای است که محمدجواد آذری جهرمی در مصاحبه اخیر خود با پیوست اعلام کرد. مصاحبهای که در آن جهرمی خبر از فعال شدن اپلیکیشنی را داد که کاربران به کمک آن امکان دسترسی به وضعیت کیفیت شبکه ارتباطی در سراسر کشور را خواهند داشت. حالا امروز و در مراسمی ویژه از سامانه سنجش شاخص کیفیت شبکه ملی اطلاعات با نام «فرادید» رونمایی شد. اما این سامانه چیست و قرار است چه کاری انجام دهد؟

براساس توضیحات محمدجواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی این سامانه «فرادید» قرار است به داشبوردی تبدیل شود که هر شهروندی بتواند با استفاده از آن ببیند چه سرویسی، با چه کیفیتی و باچه قیمتی در دسترس او قرار دارد و در نهایت هم با مقایسه کیفیت سرویسهای مختلف دست به انتخاب بزند.

جهرمی در این مراسم که مدیران شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه حضور داشتن  با اعلام اینکه شبکه ارتباط کشور یک شبکه یکپارچه نیست گفت:‌ «همانطور که میدانید گلوگاههای ارتباطی در شبکه ما یکپارچه نیستند؛ بخشی از گلوگاهها را زیرساخت ایجاد کرده و بخشی دیگر از شبکه توسط شرکت مخابرات ایران ایجاد شده است. در این بین اپراتورها هم اقدام به ایجاد شبکههایی با کمک فرکانس کردهاند. بنابراین رسیدن به کیفیت متناسب در چنین شبکهای سخت استاو در ادامه افزود: «روی همین شبکه شش هزار سنسور متصل شده که کار آنها جمعآوری اطلاعات است. این سنسورها اطلاعات سرویسهای روی شبکه را جمع آوری کرده و گزارش می‌کنند

براساس اظهارت جهرمی این سامانه از طریق وب و اپلیکیشن قابل دسترس مردم خواهد بود و به کاربران اجازه می‌دهد در لحظات مختلف، کیفیت سرویس را گزارش کرده و سرویس سایر اپراتورها را نیز مشاهده و مقایسه کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه چهار پنج ماه است این سامانه آمادهسازی و اطلاعات از آن استخراج و برای بهبود مشکلات به اپراتورها گزاش شده تاکید کرد که این گزارشها هنوز نتوانسته تاثیر ویژهای بر بهبود کیفیت خدمات اپراتورها بگذارد. او در این مورد توضیح داد:‌ «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانهای را طراحی کرده، کیفیت را پایش میکند و برای حل مشکلات شبکه به صورت ماهانه به برخی از اپراتورها تذکرهایی میدهد؛ اما مجموع این کارها هنوز باعث تغییر فزاینده روی کیفیت سرویس کاربران نهایی نشده است

جهرمی در این مراسم تاکید کرد که مجموع این شرایط باعث شده که او با وجود مخالفتهای داخلی در رگولاتوری و همچنین در بدنه اپراتورها تصمیم به منتشر کردن اطلاعات به صورت عمومی بگیرد:‌ «وقتی مشکلات حل نمیشود، تصمیم گرفتیم اطلاعات این سامانه از امروز به صورت دو مرحله آزادسازی شود. در قدم اول فرصت  ۴۵ روز به اپراتورها می‌دهیم تا با ثبت اطلاعات خود در این سامانه کیفیت ارایه سرویس خود را نیز بهبود ببخشند. در این مرحله اطلاعات تنها برای خود اپراتورها قابل مشاهده است. همچنین آنها میتوانند از وضعیت شبکه یکدیگر باخبر شوند؛ اما بعد از پایان این زمان اطلاعات و گزارشهای این سامانه به صورت عمومی در اختیار شهروندان قرار میگیرد

آیا مشکل کیفیت حل می‌شود؟

در حالی جهرمی از دسترسی کاربران به اطلاعات سامانهسنجش کیفیت شبکه در آینده نزدیک خبر میدهد که نزدیک به ۴ سال پیش نیز سامانه «اندازهگیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت» راهاندازی شد تا کاربران به کمک آن امکان رصد وضعیت شبکه ارتباطات زیرساخت در کل کشور را داشته باشند؛ اما اطلاعات منتشر شده در این سامانه آنقدر پیچیده و تخصصی است که شاید کمتر کاربری تا کنون به آن سر زده باشد.

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال پیوست که پیش از این نیز سامانه کیفیت شبکه در حوزه زیرساخت راهاندازی شده بود؛ اما به نظر میرسد کاربرد چندانی نداشت و از سمت دیگر تا کنون گزارشی از پرداخت خسارت زیرساخت به دلیل اختلالها منتشر نشده گفت: «وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می دهد، کاملاً مشخص است. از سوی دیگر هم ما معتقدیم که سامانه اندازه‌گیری کیفیت شبکه ارتباطات زیرساخت بسیار موثر بود و باعث ثبات و توسعه شبکه زیرساخت شد. اگر آن اقدام ما در شفافسازی وضعیت شبکه زیرساخت موثر نبود هماکنون برای راهاندازی سامانه «فرادید» و دسترسی کاربران به اطلاعات آن پافشاری نمیکردماو تاکید کرد که در سامانه سنجش کیفیت شاخصهای شبکه ملی اطلاعات، سعی بر این است که با استفاده از برچسب‌ها و استیکرهای عمومی، اطلاعات تخصصی برای عامه مردم قابل درک شود تا بتوانند کیفیت سرویس خود را اندازهگیری کنند.

جهرمی همچنین در ادامه با بیان اینکه عمده گلایه مردم از کیفیت شبکه اینترنتشان به دلیل استفاده از فیلترشکنها است گفت: «آمارها و گزارشها نشان میدهد که توسعه شبکه زیرساخت همراه با بهبود و ارتقا کیفیت بوده؛ اما به دلیل این که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده میکنند، این موضوع اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته استجهرمی اعلام کرد که با تحلیل دادههای مراکز پشتیبانی شرکت‌های اینترنتی و سامانه ثبت شکایت ۱۹۵ وزارت ارتباطات مشخص شده که عمده دلیل تجربه ناخوشایند کاربران از سرویسهای اینترنتشان به دنبال اجرای سیستم فیلترینگ در کشور است که باید فکر جدی برای حل آن کرد.

http://pvst.ir/65b

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو