skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

کتاب پلاس برای تغییر بازار سنتی کتاب به میدان آمد

تحریریه پیوست

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

اولین پلتفرم حوزه نشر با عنوان «کتاب پلاس» به منظور هویت بخشی دیجیتالی به کتاب‌های منتشر شده توسط ناشران رونمایی شد. 

به گزارش پیوست، شرکت شناسا (پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد) بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر گروه مالی پاسارگاد، اعلام کرد روی سامانه کتاب پلاس به عنوان اولین سرمایه‌گذاری خطرپذیر صنعت نشر ایران سرمایه‌گذاری کرده است. کتاب پلاس، اولین پلتفرم مشترک تمام ذینفعان کتاب شامل ناشران، نویسندگان، مخاطبان کتاب و حامیان کتاب است.

حامد ساجدی، مدیرعامل شناسا در پاسخ به سوال پیوست درباره چرایی سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: «در دو سال گذشته در شناسا براساس مطالعه ترندهای بین‌المللی علاقمند به حوزه فناوری‌های آموزش محور شدیم. ما این حوزه را به عنوان یک حوزه سرمایه‌گذاری در شناسا مدنظر قرار دادیم.» او با تاکید بر اینکه تصمیم گرفتند از استارت‌آپهای این حوزه حمایت کنند گفت:« مانند روال پیشین اگر استارت‌آپی سمت ما می‌آمد و به این حوزه نزدیک بود اولویت بیشتری برای سرمایه‌گذاری از نظر ما داشت و کتاب پلاس حاصل چنین روندی بود.»

در پلفترم کتاب پلاس هر کتاب به واسطه برخورداری از سیستم کدینگ، یک هویت مستقل و شخصی سازی شده برای مشترک کتاب (خریدار کتاب) پیدا می کند. در این پلتفرم، افزونه های کتاب منجر به تثبیت وجود کتاب فیزیکی در بازار می شود و کتاب با گرفتن هویت دیجیتال، به انواع فناوری‌ها از جمله فینتک، ادتک، کیدتک، دیجیتال مدیا، تجارت الکترونیکی، خرید آنلاین، سرویس‌های بازی و سرگرمی و حمل و نقل و غیره وصل می‌شود.

او در پاسخ به سوالی دیگر که با توجه به وضعیت کتابخوانی در جامعه آیا سرمایه‌گذاری در این حوزه سودمند خواهد بود گفت: «اگر ما می‌خواستیم نگاه کنیم که وضعیت کتابخوانی در حال حاضر در جامعه به چه شکل است و براساس آن تصمیم می‌گرفتیم تبدیل به سرمایه‌گذار سنتی می‌شدیم. تصور ما این است که نیاز جامعه در این زمینه برطرف نشده و رسانه در حال تغییر است.»

او ادامه داد: «نگرش سنتی که ناشران و صاحبان کتاب دارند مطابق با فضا و ذهنیت فعلی جامعه نیست و باید ارتباطی میان کسانی که به شکل سنتی تولید محتوا انجام می‌دهند و جامعه‌ای که روحیات و نیازهای جدیدی دارد برقرار شود.»

ساجدی ابراز امیدواری کرد کتاب پلاس و اپلیکیشن‌های مشابه که در سبد سرمایه‌گذرای شناسا قرار می‌گیرند چنین کارکردی داشته باشند.

مدیرعامل شناسا سرمایه‌گذاری روی کتاب پلاس را یک سرمایه‌گذاری موفق دانست و در این باره گفت: «روندهای موجود در دنیا نشان می‌دهد که نمونه‌های کتاب پلاس می‌توانند موفق شوند. زیرا معمولا آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد با یک تاخیر دو یا سه ساله در کشور ما هم رخ می‌دهد. تلفیق برخی فناوری‌های جدید مانند واقعیت افزوده و مدیاهای سنتی می‌تواند منجر به رشد خوبی در این حوزه شود.» به گفته او بخشی از این کار متکی به مخاطبان سنتی است که بیشتر کتاب‌های دانشگاهی را مطالعه می‌کنند و بخشی هم علاقمندند که مدیاهای مکتوب را در اختیار داشته و می‌توانند این کار را با کتاب پلاس انجام دهند.

در حال حاضر کتاب پلاس با ۱۵ ناشر همکاری می‌کند. ساجدی درباره پیش‌بینی عملکرد کتاب پلاس در آینده گفت: «ما یک سنجش عملکرد (KPI) برای کتاب پلاس در نظر گرفتیم و با یک تزریق مالی اولیه آنها را در بازه‌های ۶۰ روزه رصد کردیم و بر همین اساس پیش‌بینی ما این است که در مراحل آغازین شاهد رشد سریع‌تری باشیم.» او در ادامه افزود: «به مرور و با اضافه شدن رقبا ممکن است پیچیدگی‌های بیشتری پیدا شود. اما تاکنون رشد مطابق انتظار ما بوده و حتی کمی هم فراتر از پیش‌بینی‌های ما رخ داده است.» ساجدی در پایان تاکید کرد اینکه در روند سه ساله چگونه این مسیر طی می‌شود به تلاش مدیران کتاب پلاس و شبکه‌ای که شناسا برای آنها فراهم خواهد کرد بستگی دارد.  

http://pvst.ir/5xf

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو