skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

استارت‌آپ‌ها برای رفع معضل فیلترینگ به سراغ مجلس می‌روند

تحریریه پیوست

۳ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

به دنبال مسدودسازی نابه‌هنگام و مکرر سرویس آنلاین کسب‌وکارهای نوپا و به ثمر نرسیدن پیگیری برای جلوگیری این اتفاق از نهادهای مختلف دولتی، برخی از کسب‌وکارهای نوپا به دنبال حل این معضل از طریق تعامل با کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با فضای مجازی در مجلس هستند.

مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک ایران، با اعلام این خبر به پیوست می‌‌گوید: «پیش از این با وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت‌وگوهای پراکنده‌ای در مورد موضوع فیلترینگ انجام دادیم که تا به امروز هیچ کدام از آنها به ثمر نرسیده است.»

عبادی با اعلام اینکه هدف اصلی از این مذاکرات تغییر کارکرد فیلترینگ است، تاکید کرد: «پیش از این فیلترینگ با منظور دیگری به وجود آمده و اجرا شده بود اما حالا کارکرد آن تغییر کرده است. به همین دلیل به دنبال گفت‌وگو با نهادهای تاثیرگذار در این جریان هستیم تا فرایند فیلترینگ را به آنچه که باید باشد برگردانیم. »

دبیر انجمن فین‌تک ایران با یادآوری اینکه فیلترنیگ برای سایت‌های خارجی بوده که دسترسی به مدیران آنها ممکن نبوده است، ادامه داد: «مدیران کسب‌وکارهای ایرانی در کشور قابل دسترسی و گفت‌وگو هستند و می‌توان تدابیر لازم را از آنها درخواست کرد، بنابرین دلیلی ندارد که وب‌سایت کسب‌وکارهای ایرانی فیلتر شود.»

به گفته عبادی از آنجایی که پیشنهاد رایزنی استارت‌آپ‌ها با مجلس تازه شروع شده است و هنوز مصادیق آن به صورت کامل مشخص نیست، در صورت همراهی تشکل‌های دیگر در هفته‌های آتی این مصادیق و جزئیات به صورت دقیق مشخص و اعلام خواهد شد.

دبیر انجمن فین‌تک با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بهتر است این جریان از طریق مجلس پیگیری شود تا در طولانی مدت بتواند تبدیل به قانون شود، در مورد مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ضرورت هشدار به کسب‌وکارها پیش از فیلترینگ آنها نیز اعلام کرد: «تجربه نشان داده است معمولا این نهادها مصوباتشان اجرایی نمی‌شود. مانند مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه سازمانهای دولتی حق شکایت مستقیم از استارت‌آپ‌ها را ندارند و شکایات باید در کمیته‌ای رسیدگی شود. این مصوبه از سمت خود دولت هم رعایت نشد. نمونه آن اتفاقی  بود که برای کسب‌وکارهای فروش اینترنتی بلیت پیش آمد و درخواست فیلترینگ آنها از سمت خود دولت صورت گرفته بود. پس به نظر می‌رسد از راه‌های دیگری باید این موضوع را حل کنیم.»

عبادی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مورد توجه قرار گرفتن مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در مورد جلوگیری از فیلترینگ بدون ضابطه کسب‌وکارهای مجازی، تاکید کرد: «نمی‌توانیم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه این مصوبه چه خواهد شد. چون هر لحظه ممکن است کسب‌وکار دیگری فیلتر شود و ضررهای زیادی متوجه آن‌ها شود.»

در حالی عبادی طرح پیگیری نظام‌مند کردن سیستم فیلترینگ از طریق مجلس را مطرح می‌کند که پیگیری‌های پیوست از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که مجلسیان و مخصوصا کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی این نهاد، هنوز  تصمیم به مطرح کردن چنین طرحی در مجلس ندارند، اگر چه آن‌ها اعلام می‌کنند که اگر نیاز جدی در این خصوص باشد آن‌ها به آن خواهند پرداخت.

http://pvst.ir/5gf

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو