skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

قبض‌های کاغذی تا پایان سال حذف می‌شوند

تحریریه پیوست

۲۵ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

حذف قبوض کاغذی شرکت‌های دولتی و خصوصی خدماتی که از ماه‌های پیش آغاز شده، با سرعت بیشتری ادامه دارد و تا پایان سال، بیشتر این قبض‌ها، حذف می‌شوند.

به گزارش پیوست، شرکت‌ مخابرات ایران از اول مهرماه، شرکت برق تا پایان شهریور ماه جاری، شرکت آب تا پایان دولت , شهرداری تهران تا پایان امسال تمامی قبض‌های کاغذی‌شان را حذف می‌کنند و شرکت گاز نیز اعلام کرده است فرایند حذف قبوض کاغذی را از ابتدای آذر ماه امسال آغاز می‌کند.

شرکت مخابرات ایران تاکنون چاپ و توزیع قبوض کاغذی را در ۱۰ استان کشور متوقف کرده و در مابقی استان‌ها بین ۱۰ تا ۵۰ درصد قبض به چاپ می‌رسد؛ اما همین تعداد هم قرار است از اول مهر ماه به طور کامل متوقف شود.

برنامه حذف قبض‌های کاغذی پس از آن شدت گرفت که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  بر بهره‌گیری سازما‌ن‌ها از دولت الکترونیکی تاکید کرد و وزیر ارتباطات نیز از سازمان‌های صادر کننده قبض کاغذی خواست برای جلوگیری از اتلاف هزینه روند صدور قبوض را متوقف کنند.

حالا سازمان‌های برق، آب و شرکت مخابرات ایران از جمله نهادهای فعال در اجرای این تصمیم هستند و به دنبال آن چند روز پیش محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که قبوض کاغذی عوارض شهری تا پایان امسال چاپ نشود.

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران درباره روند حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت به پیوست گفت: «شرکت مخابرات ایران در راستای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و کاهش هزینه‌های چاپ و ارسال و کمک به موضوعات زیست محیطی از اول مهر ماه چاپ و ارسال تمامی قبوض تلفن ثابت را در سراسر کشور حذف می‌کند.»

به گفته او از این زمان به بعد مشترکانی که می‌خوهند از میزان مصرف و میزان بدهی‌های احتمالی تلفن ثابت خود اطلاع پیدا کنند می‌توانند از سامانه ۲۰۰۰ یا از وب‌سایت شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir استفاده کنند یا کد ussd ستاره ۲۰۲۰ مربع را شماره‌گیری کنند.

درحالی برنامه حذف قبوض در دستور کار سازمان‌های مختلفی چون آب، برق و مخابرات قرار گرفته که رویه‌های بروکراسی در بدنه دولت همچنان وابسته به قبوض کاغذی است و به طور نمونه برای ثبت نام در مدارس و دریافت پلاک خودرو و وام نیاز به قبوض کاغذی است.

بیدخام درباره این موضوع اعلام کرد: «اگر کسی نیاز به قبض کاغذی داشته باشد می‌تواند با مراجعه به امور مشتریان شرکت مخابرات در سراسر کشور با پرداخت هزینه، قبض المثنی دریافت کند.»

بیدخام اشاره می‌کند که در حال حاضر ۹۶ درصد از پرداخت‌های قبوض از سوی مشترکان تلفن ثابت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

به گفته او با حذف قبوض در ۱۰ استان کشور در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های مخابرات صرفه‌جویی شده است. بر اساس تصمیمات شرکت مخابرات ایران هزینه صرفه‌جویی شده از حذف قبوض قرار است برای توسعه شبکه و ارائه سرویس‌های بهتر به مردم هزینه شود.

بر اساس آمارها شرکت مخابرات سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه صرف صادر کردن قبض‌های کاغذی برای ۳۰ میلیون مشترک خود می‌کند. آمار شرکت توانیر نیز نشان می‌دهد میزان صرفه‌جویی سالیانه از محل حذف کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان است.

صرفه‌جویی سالانه شرکت گاز در صورت اجرایی شدن طرح حذف قبوض کاغذی برای ۲۳ میلیون مشترک، حدود ۸۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

http://pvst.ir/66i

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو