skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

«توانم» سوپیشینه بانکی می‌دهد

تحریریه پیوست

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

رفع انحصار در ارائه گزارش‌های اعتبار سنجی به مشتریان این امکان را برای کسب و کارها فراهم کرده‌است تا گزارش اعتباری یا نمره اعتباری افراد را مانند سوپیشینه بانکی‌اشان در اختیار آنها قرار دهند.

به گزارش پیوست توانم و راهکار مشابه آن سنجینه با ارائه راهکارهایی امکان دریافت گزارش‌های اعتباری و نمره اعتباری افراد را برای آنان فراهم کرده‌اند. 
سامانه توانم (توان اعتباری من) اردیبهشت ماه سال جاری با همکاری شرکت رتبه‌بندی ایرانیان امکان ارائه گزارش مربوط به پیشینه بانکی خریداران و فروشندگان را قبل از انجام معاملات به طرفین را فراهم می‌کند.
مقداد نجمی، مدیر پروژه توانم توسن در مورد همکاری با شرکت رتبه‌بندی ایرانیان به پیوست گفت: «شرکت رتبه‌بندی ایرانیان از سال ۸۷ با مجوز بانک مرکزی در حال جمع آوری اطلاعات بانکی مشتریان از بانک‌های کشور بود. دیتاهای مشتریان را از سال ۸۷ جمع آوری می‌کرد تا بتواند گزارشی مبنی بر اعتبارسنجی مشتریان تهیه کند.»
او در ادامه افزود: «تا سال گذشته (۹۶) انحصار این گزارش‌ها دراختیار بانک‌هایی بود که سهامدار شرکت رتبه‌بندی ایرانیان بودند. اما از اردیبهشت سال جاری مجوزهایی از سازمان‌های ناظر دریافت کردیم و براساس طرح مشترکی که با این شرکت داشتیم، توانستیم این گزارش را در اختیار همه مشتریان قرار دهیم.»
به گفته نجمی هم اکنون هر فرد می‌تواند گزارش اعتبارسنجی خود را روی سایت توانم دریافت کند. او با اشاره به اینکه احراز هویت افراد در سایت براساس کدملی و شماره موبایل آنها صورت می‌گیرد، در مورد نحوه ارسال گزارش به مشتریان گفت: «مشتریان کدملی و شماره موبایل را برای سامانه توانم ارسال می‌کنند. این دو شماره تطبیق داده می‌شود.در صورتی که آنها صاحب شماره همراه باشند، احزار هویت انجام می‌شود و با پرداخت هزینه‌ای گزارش را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.»
او ادامه داد: « البته مشتریان می‌توانند این گزارش را از بانک‌ها دریافت کنند. اما باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. اما هم‌اکنون با هزینه خالص گزارش می‌توانند به اعتبارسنجی خود دست پیدا کنند.»
نجمی قیمت هر گزارش را حدود ۸ هزار تومان اعلام کرد که تیم توانم نیز براساس این هزینه درآمدزایی می‌کنند.
او در مورد محتوای گزارش اعتبارسنجی بیان کرد: «محتوای گزارش، ۸ سال سابقه مشتریان در بانک‌های کشور است که با جزئیات بسیار دقیق جمع‌آوری شده است. سابقه مشتریان یعنی در ۸ سال گذشته آنها چک برگشتی دارند یا خیر. تسهیلات دریافت کردند و با چه کیفیتی اقساط را پرداخت کردند. بدهی آنها به نظام بانکی چقد است. اگر بازپرداخت منظم باشد امتیاز مثبت می‌گیرند. حتی اگر یک روز بازپرداخت آنها شامل جریمه شده باشد، روی امتیاز آنها تاثیر می‌گذارد.»
او با بیان اینکه طرح شرکت رتبه‌بندی ایرانیان در آینده این است تا پارامترهای بیشتری به گزارش اعتبارسنجی بیافزایند، گفت: «هم اکنون در دسترس‌ترین و معتبرترین پارامتر که می‌تواند به ما کمک کند تا مشتری را اعتبارسنجی کنیم، داشتن چک برگشتی و نحوه برخورد مشتری در قبال تسهیلات بانکی است.»
به گفته نجمی توانم علاوه بر وبسایت، اپلیکشین هم دارد اما افراد زیاد راغب نیستند تا به خاطر یک کار خاص اپلیکیشن نصب کنند. او همچنین تاکید کرد:« توانم با اپلیکیشن‌‌های پرکاربرد مانند اپلیکیشن ۷۲۴ سامان پرداخت قرارداد منعقد کرده است و آیکون توانم روی اپلیکیشن ۷۲۴ موجود است. مشتریان می‌توانند با مراجعه به اپلکیشین ۷۲۴ به توانم وارد شده و گزارش خود را دریافت کنند.»
نجمی معتقد است دریافت این گزارش در بسیاری از موضوعات می‌تواند برای مشتریان یاری‌کننده باشد. او در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: «در معاملات بین افراد این گزارش‌ها ریسک معامله را کاهش خواهند داد. یا فرد برای برخی از فعالیت‌ها باید پیشینه خود را به بانک عرضه کند. در ابتدا می‌تواند گزارش عملکرد را از توانم دریافت و وضعیت خود را بررسی کند تا اگر امتیاز منفی دارد، آنها را از بین ببرد و سپس گزارش را به بانک تحویل دهد.»

نجمی در پاسخ به سوال پیوست که آیا گزارش‌ها را افراد دیگر هم می‌توانند مشاهده کنند، گفت: «تنها موضوع مورد توجه نهادهای نظارتی دسترسی نداشتن افراد مختلف به گزارش‌های اعتباری یکدیگر است. هرشخص براساس احراز هویت انجام شده به گزارش خود دسترسی دارد. اگر افراد تمایل داشتند، می‌توانند از طریق توانم به افراد دیگر هم اجازه دهند تا در مدت محدودی به گزارش آنها دسترسی داشته باشد.»
او ادامه داد: «به عنوان مثال شما با فردی وارد معامله خرید خودرو می‌شوید. او قصد دارد نصف مبلغ خودرو را نقدی پرداخت کند و بقیه مبالغ را در قالب ۳ چک در عرض ۹ ماه بپردازد. اما شما طرف مقابل را نمی‌شناسید و نمی‌توانید اعتماد کنید. در کنار آن نمی‌دانید که آن فرد چک برگشتی دارد یا خیر و نحوه پرداخت اقساط او به چه صورت است. بنابراین می‌توانید با اجازه خود او گزارش اعتبارسنجیش را ببینید.»
نجمی در مورد اینکه دیگران چگونه می‌توانند به گزارش اعتبارسنجی یکدیگر دسترسی داشته باشند گفت: «روی موبایل یا سایت فرد گزارش اعتبارسنجی خود را دریافت می‌کند. با اشتراک‌گذاری که در انتها سایت وجود دارد و شماره موبایلی که وارد می‌کند، گزارش را برای دیگران ارسال می‌کند. طرف مقابل در موبایل خود توکن دریافت می‌کند.ارسال توکن یعنی فرد مورد نظر می‌تواند به گزارش برای مدت محدود دسترسی داشته باشد. اما نمی‌تواند دخل و تصرف کند.»

http://pvst.ir/5u2

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو