skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

مکانیزم نظارتی در پلتفرم فروشگاهی دیجی‌کالا سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

تحریریه پیوست

۳۰ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۰

هفته گذشته دیجی‌کالا همکاری خود با ۳۱۲ فروشنده در پلتفرم فروشگاهی (marketplace)  را قطع کرد و حالا هم‌بنیانگذار این فروشگاه اینترنتی از پیاده‌سازی مکانیزم نظارتی جدید و سخت‌گیرانه‌تری در مورد عملکرد فروشند‌ه‌های آن خبر می‌دهد.

حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا، در گفتگو با پیوست دلایل قطع همکاری با ۳۱۲ فروشنده پلتفرم فروشگاهی دیجی‌کالا را این گونه توضیح می‌دهد: «فروش کالا با قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب و رقابتی، موارد محدودی از فروش کالاهای غیر اصل و همچنین تاخیر در ارسال سفارش‌ها یا کنسل شدن آنها روی تجربه خرید مشتریان تاثیر منفی گذاشت و ما را ناچار به قطع همکاری با این فروشنده‌ها کرد.»

محمدی با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد این فروشنده‌ها از ابتدای رونمایی پلتفرم فروشگاهی (marketplace) دیجی‌کالا برقرار بوده، در مورد نحوه این نظارت به پیوست می‌گوید: «در قراردادهای دیجی‌کالا با فروشنده‌ها، تعهدات آنها قید شده و آنها هم تضامین لازم را برای رعایت این موارد داده‌اند. اما هفته گذشته با بررسی کامل عملکرد آنها در داشبوردها، میزان درصد تاخیرها و درصد گزارش‌های کالاهای غیر اصل یا درصد گزارش‌های گران‌فروشی که از سمت مشتریان گرفته بودیم به این نتیجه رسیدیم که از ۱۵هزار فروشنده فعال دیجی‌کالا، ۳۱۲ مورد زیر خط کیفیت قابل قبول هستند و بهتر است این سیاست کنترلی را تشدید کنیم. » به گفته او به دنبال این بررسی‌ها از هفته گذشته دیجی‌کالا با آنها قطع همکاری کرده تا ارائه سرویس همیشگی خود به مشتریانش را تضمین کند.

هم‌بنیان‌گذار دیجی کالا با یادآوری اینکه در مورد سفارش‌های لغو شده با توجه به شرایط سخت اقتصادی، مشکلات زنجیره تامین و ترخیص کالا از گمرکات، نمی‌توان تمام تقصیر را به گردن فروشنده‌ها انداخت، در مورد درصد تخلفات روی داده اعلام می‌کند: «ابیشترین موارد مربوط به لغو کردن سفارش به دلیل تاخیر در تحویل کالا بوده است. عامل بعدی، گرانفروشی و درصد تخلف در زمینه کالاهای غیر اصل نیز بسیار محدود بوده است.»

حمید محمدی همچنین در پاسخ به این سوال پیوست که آیا بعد از قطع همکاری، لیستی از این فروشنده‌ها را به تعزیرات ارایه خواهید داد یا خیر، می‌گوید: «گزارش دادن وظیفه ما نیست و نهادهای نظارتی در این زمینه کار خود را بهتر از ما دنبال می‌کنند. اما اگر پرونده‌ مفتوحی در زمینه گرانفروشی داشته باشند تعزیرات به آن رسیدگی خواهد کرد. ضمن اینکه این فروشنده‌ها صرفا روی پلتفرم دیجی‌کالا فروش نداشتند و در کانالهای متعددی در حال فروش هستند. »

هم‌بنیان‌گذار دیجی کالا در مورد معیار تشخیص بالا بودن قیمت کالای این فروشندگان نیز اعلام می‌کند: «از میان تخلف‌های انجام شده در زمینه قیمت کالاها، موارد کمی به کالاهایی که قیمت‌های مصوب دارند مربوط بوده است. چرا که در اکثر موارد، اساسا قیمت مصوبی هم وجود ندارد و در یک مکانیزم رقابتی در بازار قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد. به این ترتیب در مورد کالاهایی همچون کالاهای غیرخوراکی و بهداشتی با الگوریتم رقابت‌پذیری قیمت به این تشخیص می‌رسیم که آیا قیمت غیر رقابتی بوده است یا نه. در مورد کالاهایی که قیمت مصوب دارند (مانند کالاهای سوپرمارکتی) نیز از همین هفته مکانیزمی را پیاده کرده‌ایم که اساسا امکان درج قیمتی بالاتر از قیمت روی کالا توسط هیچ‌کس وجود ندارد. اما قیمت پایینتر از آن را می‌توانند به صورت تخفیف درج کنند.»

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال پیوست که آیا مکانیزمی برای جبران خسارت کسانی که از این فروشنده‌ها خرید کرده‌اند در نظر گرفته شده است یا نه، می‌گوید: « از روز اول شروع کار پلتفرم فروشگاهی دیجی‌‌کالا و طبق قراردادهای ما، در صورت بروز هریک از این تخلفات، مکانیزم‌هایی برای جریمه در نظر گرفته شده است. برای مثال در مورد فروش کالای غیر اصل، جریمه‌ای معادل ۱۰ برابر میزان فروش کل آن فروشنده از آن نوع کالا در دیجی کالا، برای او در نظر گرفته می‌شود. در نهایت نیز این مبلغ از حساب او کسر می‌شود.» محمدی ادر ادامه می‌افزاید: «علاوه بر این، در مکانیزم جدیدی که مصوب کرده‌ایم ، مکانیزم جبران خسارت برای مشتریانی که تحت تاثیر تخلفات آنها بوده‌اند نیز در نظر گرفته‌ایم. برای نمونه اگر احیانا کالایی غیر اصل خریداری شده است، ضمن پس گرفتن کالا از مشتری، به او کل مبلغ پرداخته شده را پس می‌دهیم و به اندازه  قیمت آن کالا به مشتری کارت هدیه خرید از دیجی‌کالا اهدا می‌کنیم. »

در همین زمینه نیز امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا  با اشاره به اینکه کنترل دستی ده‌ها هزار سفارش نیاز به سیستم نظارتی سخت‌گیرانه‌تری داشت از به کارگیری هوش مصنوعی در مکانیزم نظارتی جدید این فروشگاه اینترنتی خبر می دهد و به پیوست می‌گوید: «برای اعمال این نظارت، یک سری ویژگی‌ها را در نظر گرفتیم. برای مثال اگر برخلاف تعهدات فروشندها، تعداد لغو سفارش‌هایشان از حدی بالاتر رود با آنها قطع همکاری می‌کنیم.»

http://pvst.ir/5ix

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو