skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

۹۰ درصد دستگاه‌ها آمادگی اجرای تحول دیجیتال را ندارند

تحریریه پیوست

۲۷ آذر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاحیه نهمین سمپوزیوم مخابرات با اعلام اینکه انقلاب چهارم صنعتی به واسطه تحول دیجیتال در حال رخ دادن است از عدم آمادگی دستگاه‌های اجرایی کشور برای هماهنگی با این انقلاب خبر داد. محمد جواد آذری جهرمی با ابراز نگرانی از هماهنگ‌ نبود بخش‌های مختلف برای همگام شدن با تحولات دنیای دیجیتال اعلام کرد که براساس گزارش‌های پژوهشگاه فناوری اطلاعات ۹۰ درصد دستگاه‌های کشور آماده همگام شدن با تحول دیجیتال را ندارند.

به گزارش پیوست، وزیر ارتباطات در این مراسم با تاکید بر آشنایی با مفهوم هوشمند‌سازی گفت: «از چالش‌های تحول دیجیتال افزایش شناخت دستگاه‌ها نسبت به این تحول است به همین دلیل مدیریت شهری، اجرایی، قضایی، قانون‌گذاری و سایر مجموعه‌ها باید با مفهوم هوشمندی آشنا شوند. یکی از وظایف مهم ما نیز افزایش ایجاد شناخت‌های بین بخشی است.»

او با اشاره به تاخیر در توسعه پهن‌باند در کشور اظهار کرد:‌ «زمانی جلوی توسعه نسل سوم تلفن‌همراه در کشور گرفته شد اما از ابتدای دولت یازدهم این توسعه بعد از یک وقفه ۱۲ساله اتفاق افتاد با این حال همین تاخیر در اجرا باعث سرازیر شدن سرمایه‌های زیادی به خارج از کشور شد.» او در ادامه تاکید کرد که اگر از حالا برای توسعه نسل پنجم تلفن‌همراه زمینه‌سازی نشود نمی‌توانیم از اقتصاد و سود پیاده‌سازی آن در کشور بهره بگیریم. براساس اظهارت او آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور در انقلاب صنعتی چهارم که حوزه فراتری از ارتباطات است باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: «وظیفه حوزه ICT نیست که به حوزه سواد رسانه یا کودک بپردازد اما ما امروز در این زمینه فعالیت می‌کنیم هرچند برخی زبان انتقادشان به این مسئله باز است. البته همه این موارد آثار جزی اقتصاد دیجیتال است اما تحول دیجیتال در دنیا یک اتفاق بزرگ و ناگهانی است که مولفه‌های حاکمیت کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

او با بیان اینکه در جامعه جهانی ITU هم یکی از چالش‌های موجود ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در پیاده‌سازی تحول دیجیتال است افزود:‌ «در حال‌حاضر برخی علاقه‌مند هستند در حوزه مقررات‌گذاری صرف فعالیت کنند و در عرصه توسعه فناوری یک‌جانبه گرایی را پیش ببرند و این امور را به آیکن (icann) بسپارند. اگر در این زمینه ما هم سکوت کنیم درگیر یک‌ جانبه‌گرایی برخی دولت‌ها می‌شویم.

جهرمی با اشاره به اقدامات پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه آگاه‌سازی دستگاه‌ها با تحولات دیجیتال گفت: «در سال گذشته توسط این پژوهشگاه دوره‌های آغاز شد تا بخش‌های مختلف کشور با مفهوم و تغییرات تحول دیجیتال آشنا شوند. از سوی دیگر این پژوهشگاه گزارش‌های سفارش‌شده‌ای نیز در این زمینه متناسب با دانش افراد در اختیار دستگاه‌ها گذاشت اما متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از سازمان‌های ما آمادگی ورود به این عرصه را ندارند. »

وزیرارتباطات در پایان از پژوهشگاه فناوری اطلاعات خواست تا دو ماموریت را در دستور کار خود قرار دهد. او در این زمینه گفت:‌ «ابتدا این پژوهشگاه باید اقدام به ایجاد ظرفیت بین بخشی و دعوت از دستگاه‌های مختلف برای آشنایی با مفاهیم انقلاب چهارم صنعتی کند. از سوی دیگر هم با توجه به پیمان‌های منطقه‌ای ما با کشورهایی روسیه، آذربایجان و ترکیه از ظرفیت‌های تجربی این کشورها برای پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به اقتصاد دیجیتال استفاده کنیم.»

http://pvst.ir/5nu

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو