skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

رگولاتوری:‌اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه برای موفقیت باید وارد بازارهای نوین شوند

تحریریه پیوست

۱۳ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

پس از گذشت سه سال از نتیجه نگرفتن اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) در انجام تعهداتشان،  قرار است در جلسه‌ای ویژه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دارندگان پروانه MVNOها  چالش‌های این شرکت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در پنل «اپراتورهای مجازی (MVNO)، فرصت‌‌ها و چالش‌ها» که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه تلکام برگزار شد، نسترن محسنی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های رگولاتوری، ضمن اعلام این خبر به انتظارات این نهاد از دارندگان پروانه MVNO اشاره کرد و گفت: «سازمان تنظیم توقع داشت تا اپراتورهای مجازی تلفن همراه ۵ درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرند اما پس از گذشت سه سال چنین هدفی محقق نشد. اپراتورهای MVNO با مشکلات زیادی مانند نوسانات نرخ ارز مواجه هستند که این مشکلات برای تمام کسب و کارها وجود دارد. اما نکته اساسی در این حوزه این است که اپراتورهای مجازی تلفن همراه باید خدمات خاصی مانند سرویس‌‌های IOT ( اینترنت اشیا) ارائه می‌دادند که چنین اتفاقی نیفتاد.»

او به حوزه‌های نابی که اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه می‌توانند به آن ورود پیدا کنند اشاره کرد و افزود:« یکی از حوزه‌هایی که در آن می‌توانند اپراتورهای مجازی خدمات نوینی ارایه کنند حوزه بانکی است. حوزه بانکی در این حوزه نیازمند بازیگران جدید است اما فعالیت چندانی از سوی اپراتورهای مجازی در این حوزه دیده نمی‌شود، هرچند شاید ورود و فعالیت در این حوزه خاص مستلزم تجربه فراوانی باشد.» او از اپراتورها خواست تا بازارهای ناب را بشناسند و روی یک حوزه خاص تمرکز و فعالیت کنند.

در بخش دیگری از این نشست آرش کریم بیگی، مدیرعامل شرکت شاتل موبایل و از دارندگان پروانه MVNO به چالش‌های موجود برسر راه فعالیت اپراتورهای مجازی تلفن همراه اشاره کرد و گفت: «بزرگترین چالش رگولاتوری است. روی کاغذ مقررات بسیار عالی و مترقی است. اما این مقررات به خوبی اجرا نمی‌شوند. برداشت من این است که در قرار داد میان اپراتورهای غالب و اپراتورهای مجازی مواردی وجود دارد که با اصول مقررات همخوانی ندارد از سوی دیگر به نظر من سازمان تنظیم در نظارت خوب عمل نکرده است.» به گفته او چالش بعدی اپراتورهای مجازی نابالغ بودن بازیگران این حوزه و مقاومت اپراتورهای غالب تلفن همراه در برابر بستن قرارداد با اپراتورهای مجازی است. او در مورد وارد شدن به حوزه اینترنت اشیا بیان کرد: «در اینترنت اشیا قواعد شفاف وجود ندارد. ما در فضای خاکستری قرار داریم.بنابراین نمی‌توانیم وارد این حوزه شویم.»
باقر صمدی، مدیر کل بازاریابی ایرانسل نیز  در این پنل با قبول اینکه تا کنون همکاری قابل توجه‌ای بین اپراتورهای غالب و اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه صورت نگرفته است اعلام کرد:« قوانین نوشته شده برای مفاد قراردادهای اپراتورها با موارد اپراتور مجازی چند سال پیش تعیین و تنظیم شد و بر این اساس قرار بود اپراتورهای مجازی وارد بازار نیش مارکت و جزیی شوند و نه اینکه به داخل بازار عمومی اپراتورهای غالب هم وارد شوند و این در حالی است که می‌بینیم بیشتر اپراتورهای مجازی تلفن همراه به دنبال خدماتی هستند که اپراتورهای غالب هم ارایه می‌دهند.» او تصریح کرد که اگر اپراتورهای مجازی تلفن همراه طرح‌هایی برای ورود و ارایه خدمات به بازار خدمات ناب بی‌آورند قطعا اپراتورهای غالب نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند.

در ادامه مهدی شهیدی، رییس هیات مدیره شرکت آسان پرداخت، در مورد مشکلات ایجاد شده برای همکاری بین اپراتورهای مجازی تلفن همراه و با اپراتورهای غالب تلفن‌همراه اشاره کرده اما تاکید داشت که این بازار به قدری بکر است که فرصت فعالیت و رشد بین تمام بازیگران وجود دارد. او از همکاری بین اپراتورها با بانک‌های کشوخبر داد گفت:«این بازار برای همکاری بین اپراتورهای مجازی تلفن همراه و شرکتهای حوزه بانکی بسیار بکر است. در حال حاضر ۵ بانک کشور با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای همکاری‌شان با اپراتورها اعم از اپراتورهای موبایل و اپراتورهای مجازی اعلام آمادگی کرده‌اند و  این موضوع از اسفند سال گذشته در حال بررسی قرار دارد.

http://pvst.ir/5hj

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو