skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

بازگشت اپلیکیشن‌های ایرانی به گوشی‌های آیفون

تحریریه پیوست

۱۱ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

آخرین روزهای هفته گذشته اپل بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» این شرکت استفاده می‌کردند را از دسترس کاربران، خارج کرد. این سیاست اپل، باعث از دسترس خارج شدن اپلکیشن‌های ایرانی هم شد؛ اما اکنون و با گذشت دو روز از این اتفاق، برخی از این اپلیکیشن‌ها به گوشی‌های کاربران بازگشته‌اند.

به گزارش پیوست، از سال گذشته و به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپلکیشن‌های ایرانی ios برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» استفاده می‌کردند؛ اما اکنون اپل اعلام کرده است برای بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده از این گواهی را مسدود کرده است.

بازگشت گام به گام اپ‌های ایرانی

برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی که از چهار‌شنبه شب گذشته (۸ اسفند) مسدود شده بودند توانسته‌اند با به کارگیری روش‌های جدید به گوشی‌های آیفون کاربران ایرانی بازگردانند. از جمله سرویس‌هایی که یک روز بعد از این اتفاق مجدداً شروع به کار کردند، اپلیکیشن‌های فعال در سیستم حمل‌ونقل شهری یعنی تپسی و اسنپ بودند. این دو برنامه علاوه بر ارائه خدمات از طریق نسخه وب، با پیامک یک لینک جدید از کاربران سیستم‌عامل‌ ios خواستند با حذف اپلیکیشن قدیمی، نسخه جدید را دریافت و از آن استفاده کنند. اسنپ‌فود هم از دیگر برنامه‌هایی بود که از امروز صبح (۱۱ اسفند) توانست با ارائه نسخه جدید مجدداً برای کاربران آیفون قابل استفاده شود.

سرویس الوپیک که در زمینه ارسال مرسولات فعالیت می‌کند هم امروز به کاربران سیستم عامل ios خبر داد با تغییرات سیستمی می‌توانند با مراجعه به نسخه وب این سرویس، اپلیکیشن الوپیک را در صفحه اصلی گوشی خود قرار داده و به صورت مستقیم از آن استفاده کنند.

ایرانسل نیز در این میان با از کار افتادن اپلیکیشن «ایرانسل من» که به کاربران آیفون( والبته اندروید) اجازه می‌داد به صورت مستقیم حساب سیم‌کارت خود را مدیریت کنند، با انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی خود از کاربران آیفون خواست تا زمان پیدا کردن یک راه حل مناسب، از سایت ایرانسل یا کدهای دستوری برای مدیریت حساب خود استفاده کنند. در همین زمینه نیز روز گذشته (۱۰ اسفند) هم همراه اول از کاربران اپلیکیشن «همراه من» روی سیستم‌عامل ios خواسته است که از نسخه وب این برنامه برای مدیریت حساب سیم‌کارتشان استفاده کنند.

برخی از برنامه‌های فعال در حوزه پرداخت نیز از صبح امروز به کاربران آیفون اعلام کرده‌اند با دانلود نسخه جدید اپلیکیشن‌های این سرویس‌ها می‌توانند مجدداً کارهای مالی‌شان را انجام دهند. بانک ملت، ملی، اقتصاد نوین و پات در این دسته قرار می‌گیرند که با ارسال پیامک، لینک دانلود اپلیکیشن خود را به کاربران معرفی کرده‌اند؛ اما اپلیکیشن «آپ» که پرکاربردترین اپلیکیشن پرداخت کشور است تا کنون راه حلی برای کاربران آیفون پیدا نکرده است.

سیب ایرانی از کار افتاد

در همین حال فروشگاه فارسی اپلیکیشن‌ ios یعنی «سیب‌اپ» که بعد از قطع دسترسی‌هایش از سمت اپل از دسترس کلی کاربران خارج شده از روز پنجشنبه تا کنون دو اطلاعیه منتشر و وعده داده است که به زودی دوباره در دسترس کاربران آیفون قرار خواهد گرفت. سیپ‌اپ در یکی از اطلاعیه‌های خود با اعلام تلاش برای حل مشکلات پیش آمده گفته بود: «در حال حاضر تیم ما درصدد حل مشکلات است و در کمتر از چند ساعت آتی راه حل موقت خود را تا زمان انتشار نسخه جدید اپلیکیشن سیب‌اپ، ارائه خواهد کرد تا اپلیکیشن‌های ایرانی مجدداً در دسترس کاربران قرار گرفته و قابل استفاده باشد.»
همچنین در همین زمینه پویا خوشبخت، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی سیب‌اپ در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که این پلتفرم از ماه‌ها قبل به دنبال یک راه‌حل همیشگی برای دور زدن محدودیت‌های اپل در زمینه انتشار اپلیکیشن بوده است. او در این مورد به پیوست گفته بود: «از ماه‌ها پیش در حال کار روی پروژه‌ای به کمک تکنولوژی ADHOC هستیم که امکان ایجاد محدودیت روی آن از سمت اپل هم وجود ندارد. کاربرد این پروژه به این شکل خواهد بود که روی یک سیستم توسعه ‌دهنده غیر تجاری (حساب توسعه‌دهنده اپل) کار می‌کند و قابلیت بسته شدن از سمت اپل را ندارد، چون هر ۱۰۰ نفر در یک اکانت قرار دارند و شناسایی و محدودسازی آن از سمت اپل سخت است.»

با این همه هنوز مشخص نیست راه حل اپلیکیشن‌های ایرانی برای بازگشت به گوشی‌های آیفون، دائمی است یا موقتی و آیا اپل دوباره می‌تواند آنها را مسدود کند یا خیر.

* این مطلب به روز می‌شود.

http://pvst.ir/5th

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو