skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

ثبت‌احوال اسامی فوت شدگان را روزانه منتشر می‌کند

تحریریه پیوست

۲۶ آذر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

اسامی فوت شدگان به صورت یک سرویس انتشاری از سوی سازمان ثبت‌احوال به صورت روزانه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
به گزارش پیوست، رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت‌الکترونیکی با اعلام این خبر در ابتدای هشتمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری گفت: «این اولین سرویس از نوع انتشاری (broad cast) است. سازمان ثبت احوال از طریق این سرویس لیست افراد فوت شده را به صورت دور‌ه‌ای در اختیار دستگاه‌های متقاضی قرار خواهد داد.»

رضا باقری اصل افزود: «در مرحله اول این سرویس به صورت پایلوت در اختیار سازمان بورس قرار گرفت و در همین مرحله تست نیز چند ۱۰۰ کد فعال بورسی یافت که صاحبان آنها فوت شده بودند.»

او با اشاره به اینکه پس از این مرحله این سرویس در اختیار شبکه بانکی کشور قرار خواهد گرفت گفت: «قوه قضائیه، ناجا، سازمان امور مالیاتی نیز از متقاضیان این سرویس هستند که پس از طی شدن مراحل آزمایشی‌اش در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.»

با اجرایی شدن این سرویس به‌جای استعلام گیری در مورد هر فرد که مشخص شود فرد فوت شده یا خیر، سازمان ثبت احوال موظف می‌شود به صورت روزانه لیست افراد فوت شده را به متقاضیان استفاده از این سرویس اعلام کند. طبیعی است که اطلاعات به صورت وب‌سرویس مبادله می‌شود.

باقری اصل در گزارشی که ابتدای جلسه هفتم کارگروه تعامل پذیری ارائه کرد به سرویس بیمه اشاره کرد و افزود: «این سرویس از نوع داده باز است و با داده‌هایی که از سوی بیمه به صورت باز در اختیار کسب و کارها یا متقاضیان قرار می‌گیر مشخص خواهد شد هر وسیله نقلیه‌ای بیمه هست یا خیر در این صورت یک تیک آبی در کنار مشخصات آن خودرو زده می‌شود.»رئیس کارگروه تعامل پذیری اعلام کرد: «این سرویس هم‌اکنون در اختیار مرکز ملی تبادل اطلاعات قرار گرفته است و متقاضیان سرویس‌های حمل و نقلی می‌توانند از آن بهره برند.»

از دیگر مصوبات این کارگروه که منتج به سرویس شده سرویس مرتبط با محل اقامت افراد است. باقری اصل در توضیح این سرویس گفت: «با اینکه در قانون ثبت احوال موظف شده بود که محل اقامت افراد را ثبت کند اما محل اقامت افراد قابل شناسایی نبود حال پس از برگزاری جلسات مختلف محل اقامت افراد قابل شناسایی شده است و این سرویس تحویل مرکز ملی تبادل اطلاعات شده است و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «با اجرای این سرویس دیگر دو فاکتور کدپستی و نشانی از کلیه فرم‌ها حذف می‌شود. او در توضیح این سرویس گفت: فرض بگیرید شخصی برای دریافت مجوز فرمی را باید پر کند، پس از احراز هویت محل اقامتش برای وی نمایش داده می‌شود و او می‌تواند آن را تایید کند یا آن را تصحیح کند.» او گفت: «هنوز این سرویس به صورت کامل نهایی نشده است و در مراحل نهایی خود قراردارد.»

در این جلسه که در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شده بود درخواست‌هایی از سوی گمرک جمهوری اسلامی برای دسترسی به سرویس‌های وزارت صمت و بانک مرکزی مطرح شد که موافقت با تمامی آنها منوط به بررسی بیشتر و جلب نظر دیگر طرفین موضوع شد.

همچنین سازمان تامین اجتماعی نیز برای دسترسی بیشتر به اطلاعات هویتی افراد درخواست برقراری ارتباط به صورت آنلاین به ثبت احوال را مطرح کرد که این درخواست مورد تایید قرار گرفت. از دیگر درخواست‌های مطرح شده از سوی سازمان تامین اجتماعی برقراری ارتباط آنلاین با سازمان اسناد و املاک کشور بود این درخواست نیز با موافقت کارگروه مواجه شد. تامین اجتماعی درخواست استعلام مدارک تحصیلی را مطرح کرد اما در این جلسه اعلام شد که هنوز پایگاه وزارت علوم آمادگی کامل برای استعلام از مدارک تحصیلی را ندارد و قرار شد برای هماهنگی با وزارت علوم جلسات تکمیلی برگزار شود. ارتباط آنلاین با ثبت شرکت‌ها و نظام وظیفه از دیگر درخواست‌های سازمان تامین اجتماعی بود که آنها نیز مورد تایید قرار گرفت.

http://pvst.ir/6z4

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو