skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

احمد تولایی نویسنده میهمان

آی‌تی محور توسعه نفت است

احمد تولایی
نویسنده میهمان

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

شماره ۵

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۶ مهر ۱۳۹۸

در دنیا سه نگرش اصلی به آی‌تی وجود دارد؛ یا از آن به عنوان ابزار توسعه یاد می‌کنند یا آن را محور توسعه قرار می‌دهند و یا آی‌تی نقش زیرساخت دارد و سایر فعالیت‌ها را بر آن سوار می‌کنند. برای مثال از آی‌تی در امارات متحده عربی به عنوان زیرساخت استفاده می‌شود و فعالیت‌های اصلی اقتصادی و فنی خود را با استفاده از آن بستر پیش‌ می‌برند یا در کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور که جزو کشورهای پیشروی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آسیا به شمار می‌آیند، آی‌تی ابزار توسعه به شمار می‌آید.
هر کدام از این نگرش‌ها مزایا و معایب مخصوص خود را دارد و هر کشور بر اساس سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند یکی از این نگرش‌ها را پیش می‌گیرد.
حال جدا از اینکه کدام نگرش آی‌تی حاکم است می‌توان گفت در صنعت نفت ایران که یکی از اساسی‌ترین صنایع ما به شمار می‌آید، فناوری اطلاعات و ارتباطات از محورهای اصلی توسعه به شمار می‌آید. در اصل همه چیز حول فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌‌چرخد و جایگاهش با کسب و کار سازمان و زنجیره ارزش صنعت نفت از بخش بالادستی تا پایین‌دستی در هم تنیده شده ‌است.
بنابراین وقتی می‌گوییم چاه‌های هوشمند نفت و گاز یعنی عملا بدون استفاده از فناوری اطلاعات استفاده و بهره‌برداری از آنها اصلا امکان‌پذیر نیست، نه اینکه اگر فناوری اطلاعات نباشد به سختی می‌افتیم و هزینه‌های بیشتری بر ما متحمل می‌شود

این مطلب در شماره ۵ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1k1

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو