skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

استاد علوم الکترونیک و رایانه دانشگاه استنفورد و مدیر گروه محاسباتی:

حسگرها خیلی مهم هستند

۱۲ شهریور ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۴۹

تاریخ به‌روزرسانی: ۹ دی ۱۳۹۸

گوردون ویتشتاین استادیار علوم الکترونیک و رایانه در دانشگاه استنفورد و رهبر گروه محاسباتی در این دانشگاه است. این گروه در اصل مجموعه‌ای میان‌رشته‌ای است که در زمینه تصویربرداری دقیق و سیستم‌های نمایش فعالیت دارد. پژوهش پروفسور ویتشتاین در پیوند بین گرافیک کامپیوتری، بینایی ماشین، محاسبات علمی و ادراک، کاربردهای گسترده‌ای در محصولات الکترونیکی مصرفی، تصویربرداری علمی، تعامل کامپیوتر و انسان، حسگرهای راه ‌دور و دیگر حوزه‌ها دارد.

اگر امکان دارد گفت‌وگویمان را با معرفی کاری که انجام می‌دهید شروع کنیم. من در زمینه تصویربرداری محاسباتی و عکاسی محاسباتی کار می‌کنم. در آزمایشگاه روی الگوریتم‌هایی مثل بهینه‌سازی محدب، پردازش تصاویر در مقیاس‌های بزرگ و... کار می‌کنیم تا پلتفرم‌های عکاسی محاسباتی را با ابزارهای پردازش سیگنال و تصویر توانمندتر کنیم. یکی از چالش‌های پیش رویمان عملی‌تر کردن این سیستم‌ها و افزایش حوزه‌های کاربردی آنهاست.در حال حاضر روی دوربین‌های محاسباتی متمرکز شده‌ایم. برای مثال، کینکت مایکروسافت در ارسال امواج زمانی عملکردی عالی دارد که این امواج را یک دیود لیزری روی دوربین تولید می‌کند و صحنه‌ را طوری تغییر می‌دهد که می‌توانید عمق را در هر پیکسل دوربین تخمین بزنید. ما روی این موضوع کار می‌کنیم که چطور می‌توان از این ساز و کار برای ثبت اطلاعات ارزشمند در صحنه مثل حرکت غیرخطی اشیا استفاده کرد. ظاهراً شما روی میکروسکوپ‌های سه‌بعدی هم کار می‌کنید؟ درست است. ما در حال پژوهش روی میکروسکوپ‌های فلورسنت هستیم و تصویربرداری محاسباتی را وارد این حوزه کرده‌ایم. مساله اصلی این است که چطور می‌شود تصویرهای حجمی سه‌بعدی را سریع و با رزولوشن بالا تولید کرد؟ ببینید، یک میکروسکوپ معمولی برشی دوبعدی از نمونه فراهم می‌کند، اما همچنین می‌تواند توصیفی سه‌بعدی که اهمیت زیادی برای عصب‌پژوهشی دارد تولید کند. درک مغز مستلزم این است که به نورون‌ها در سطح سلولی نگاه کنیم و چند و چون شلیک و همبستگی آنها با یکدیگر را تحلیل کنیم. تحلیل این ساختارهای سه‌بعدی عصبی در سطح سلولی چیزی نیست که به‌ تنهایی با علم اپتیک محقق شود. بنابراین تصویربرداری و اپتیک محاسباتی مواردی هستند که برای بسط تصاویر سه‌بعدی عملی نیاز داریم. در مورد صفحه‌های نمایش چه می‌توان گفت؟ مساله در اینجا تولید اپتیک محاسباتی برای ایجاد تجربه واقعیت مجازی بهتر است؛ یعنی چطور تجربه دیداری قابل توجهی خلق کنیم که واقعاً برای کاربر سرگرم‌کننده باشد. تکنیک‌هایی که از آنها...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۴۹ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۹ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1q5

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو