skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیر طرح جامع نظام مالیاتی:

ما به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستیم

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۲۹ مرداد ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه

شماره ۲۵

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

تاکسی زرد خلاف معمول بسیار آرام می‌رفت، در حکم اتاق فکری بود تا رسیدن به مقصد تاملی کنم، تا اینکه چشمم به بنرهای «ارسال خوداظهاری‌های مالیاتی» افتاد که یکی در میان در اتوبان‌ها نصب شده بود و با فرا رسیدن ماه خرداد و فصل پر کردن اظهارنامه‌ها، دور از انتظار نبود؛ به‌ خصوص که خوداظهاری الکترونیکی نیز واژه تازه‌وارد بحث مالیاتی در بنرها به چشم می‌خورد که با توجه به مصاحبه دو سال پیش نادر آریا در خصوص وعده‌هایی چون راه‌اندازی پرونده الکترونیکی، تکمیل سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی و غیره فرصتی به ما داد با او دوباره عملیاتی شدن این سامانه‌ها تا ارائه خدمات نوین گفت‌وگو کنیم.

امسال تبلیغات زیادی روی پرداخت کاملاً الکترونیکی مالیات صورت گرفته است، سوال اینجاست که فقط پرداخت مالیات الکترونیکی شده یا کل فرآیند منتج به پرداخت مالیاتی الکترونیکی شده است؟ قبل از اینکه به سوال‌تان پاسخ دهم، توضیح مختصری می‌دهم و به این سوال بازمی‌گردم. همان‌طور که می‌دانید و بارها نیز گفته شده طرح جامع مالیاتی، طرح تحول همه‌جانبه نظام مالیاتی است اما با دو رویکرد: اول استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر عملیات و دوم رویکرد مؤدی‌محوری به عنوان بستر نحوه انجام عملیات و ارائه خدمات. این طرح در‌حقیقت دو بعد دارد؛ بعد درون‌سازمانی که به تامین بالاترین درجه اتوماسیون برای اجرای فرآیندهای مطلوب نظام مالیاتی توجه دارد. در این بخش موضوع اتوماسیون عملیات و استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز برای فرآیند دریافت مالیات به میان می‌آید و در چارچوب آن فرآیندهای مالیاتی به صورت وظیفه‌محور و نقش‌محور نظام تقسیم و توسط ماموران مالیاتی اجرا می‌شوند. اما بخشی که از دید مردم به ویژه مؤدیان اهمیت دارد، در اصل بخش برون‌سازمانی است. بخش درون‌سازمانی برای دولت، مدیران و کارکنان نظام مالیاتی مهم تلقی می‌شود. در اصل در بخش رویکرد برون‌سازمانی پرداخت الکترونیکی مالیات را محقق کرده‌اید؟ ما باید خدمات و ارتباط خود با مردم را تماماً الکترونیکی کنیم. آن چیزی که در ‌واقع برای مردم اهمیت دارد، سهولت، شفافیت و عدالت در تعاملات سازمان مالیاتی با مؤدیان است. شفافیت یعنی مؤدیان بایستی بتوانند به طور واضح از تعاملات و رویدادهایی که در نظامهای مالیاتی اتفاق می‌افتد، آگاه باشند. ما باید شاهد افزایش عدالت مالیاتی باشیم. خدمات الکترونیکی خود باعث شفافیت و سهولت در کار می‌شود و مساله دیگر بحث خوداظهاری است که باید توسعه پیدا کند. خوداظهاری در عمل یعنی باید شرایطی ایجاد شود تا بیش از ۹۰ درصد از مؤدیان در یک نظام مطلوب مالیاتی اظهارنامه‌های مبتنی بر واقعیت ارائه دهند و شرایطی ایجاد شود که...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۲۵ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۵ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1ty
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو