skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال:

ما به دنبال ایجاد امنیت برای شهروندان هستیم

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۷ آذر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه

شماره ۳۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

زمانی که از در نگهبانی سازمان ثبت احوال وارد ساختمان شدیم یادمان رفت سه سال برای انجام این گفت‌وگو زمان صرف کرده ایم. تقاضایی که هر بار به دلیل تغییر مدیران سازمان به تاخیر می‌افتاد. هنگامی که وارد ساختمان شدم در دلم گفتم کاشکی اتاق معاون برنامه ‌ریزی مدیریت و توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال، محمد ابراهیم طریقت جزو اتاق‌ها با پنجره‌های بلند و رو به حیاط باشد و همین‌طور هم بود. هوای خنک پاییزی با آفتابی که به درون اتاق تابیده بودحال و هوای گفت‌وگو را تغییر داد. در زیر می‌توانید متن کامل گفت‌وگو را بخوانید:

کارت ملی هوشمند یکی از پروژه‌های ملی کشور به‌ شمار می‌آيد که با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجرای آن شده بود، هنوز نهایی نشده‌ است، با وجود اینکه سازمان ثبت احوال برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرایی کردن این پروژه در دستور کاری خود دارد، چرا هنوز نمی‌توان این طرح را یک طرح تمام‌شده و به نتیجه رسیده دانست؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم بگذارید ابتدا نکاتی را در خصوص ظرفیت فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت در خصوص کارت هوشمند ملی بگویم، در خلال این صحبت‌ها به پاسخ سوال شما هم خواهیم رسید. پس از ظهور و بروز پدیده‌ای به نام اینترنت شاهد رشد فضای مجازی بودیم. فضای مجازی پدیده پیچیده‌ای است که با سرعت بالا در حال رشد است. تقریباً همه جمعیت فعال ایران در حوزه سنی ۱۵ سال به بالا دارای گوشی هوشمند هستند و تا آنجا که من خبر دارم ضریب نفوذ موبایل‌هایی که سیم‌کارت فعال دارند بالای ۷۰ درصد است. حال ما می‌توانیم دو بهره اساسی از فضای مجازی ببریم؛ یکی مبادله خدمات است که در شکل شناخته‌شده آن دولت الکترونیکی است و یک بخش دیگر هم مبادله اطلاعات است. امروز به لحاظ حجم و اهمیت داده به هیچ وجه نمی‌توانیم مبادله اطلاعات را کم‌اهمیت‌تر از خدمات بدانیم چرا که این بخش در تولید ثروت هم نقش زیاد دارد به طوری که 10 ثروتمند اول دنیا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مبادله اطلاعات در ارتباط هستند. اما در این حوزه مهم‌ترین تهدید، سوءاستفاده از اطلاعات افراد یا عدم شناسایی افراد در این فضاست. باید توجه داشته باشیم در مبادله اطلاعات حتماً باید دو حریم حفظ شود؛ یکی حریم خصوصی مردم که برای هر حکومتی یک اصل است و دیگری حریم حکومت‌ها. فکر می‌کنم در این بخش است که نقش ثبت احوال و احراز هویت افراد پررنگ می‌شود. برای ایجاد امنیت، اطلاعات افراد...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۳۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۳۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1cw
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو