skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

ترجیح ما این است که بخش خصوصی را فعال کنیم

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۲ آبان ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

شماره ۵۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

گردشگری مجازی صنعت جدیدی است که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا بدون حضور فیزیکی از مناطق دیدنی و آثار باستانی کشورهای دیگر بازدید کنیم. حتی در موزه‌ها نیز می‌توان توسط یک اپلیکیشن از اطلاعات صنایع و اشیای نگهداری‌شده آگاه شد. به نظر می‌رسد هنوز در ایران در این زمینه فعالیت قابل توجهی صورت نگرفته است. در گفت‌وگو با امیرحسین مطلبی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی، متوجه می‌شویم نه تنها گردشگری مجازی بلکه بسیاری از خدمات الکترونیکی و سامانه‌ها به تازگی راه‌اندازی شده‌اند. این مصاحبه پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم انجام شده است و نام‌ها و سمت‌ها امروز تغییر کرده‌اند. در ادامه گفت‌وگو با امیرحسین مطلبی را در مورد خدمات الکترونیکی و سامانه‌های سازمان میراث فرهنگی می‌خوانید:

وقتی صحبت از توسعه گردشگری می‌شود معرفی مکان‌های دیدنی و سایت‌های گردشگری حرف اول را می‌زنند. در این رابطه گردشگری الکترونیکی طی سال‌های گذشته بسیار اهمیت یافته‌ است. با وجود اینکه بسیاری از کشورها قدم‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته‌اند ایران هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. برنامه سازمان در این‌باره چیست؟ ما در مورد گردشگری مجازی اقدام‌های اولیه را انجام داده‌ایم. طی صحبت با آقای واعظی وزیر فناوری اطلاعات در دولت گذشته نیز قرار بر این شد که این موضوع از فاز اول دولت الکترونیکی خارج شود و مجوزهای سه‌گانه در این فاز قرار گیرد. هم‌اکنون گردشگری مجازی هم در پورتال جامع گردشگری و هم در سایت ichto راه‌اندازی شده است. در پایگاه جهانی ما تصاویر ۳۶۰ درجه و فیلم‌ها آماده هستند، فقط منتظریم بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی بیابیم. در این پایگاه اطلاعات دقیق تصویری و مولتی‌مدیا وجود دارد. به زبان فارسی یا دوزبانه است؟ این بخش در سایت ما به زبان فارسی است. در پایگاه جهانی فیلم و تصویربرداری‌هایمان با عنوان بازدید مجازی به دو زبان فارسی و انگلیسی است. بستر مناسب که گفتید یعنی چه؟ به تجهیزات سخت‌افزاری، بسترهای ارتباطی و پهنای باند مناسب نیاز داریم. تمام این مشکلات به مسائل فنی مربوط می‌شود. در کنار این مجموعه اقدامات، راهنمای صوتی را نیز رونمایی کردیم. برای کدام موزه‌ها راه‌اندازی شده است؟ در چهار کاخ موزه اصلی گلستان، موزه ملی ایران، سعدآباد و نیاوران اقدام‌های اولیه انجام شده است. در حال صحبت با سرمایه‌گذار هستیم. زیرا این بخش نیاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی دارد. در این زمینه محتوا آماده است. برای مثال در کاخ سعدآباد به ندرت می‌توانید یکی از برادران امیدوار را که در ایران است ملاقات کنید، او هر یکشنبه اول هر ماه به کاخ می‌آید. ما نیز با او مصاحبه صوتی و تصویری کردیم و در راهنمای صوتی از گفته‌هایش بهره‌مند شدیم. موزه...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/q1
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو