skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

دبیر کل اتاق اصناف:

باید منتظر تحول بود

۸ دی ۱۳۹۵

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۴۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

اگر فعالیت ۱۰ساله اصناف و اتحادیه‌ها را مرور کنیم و یک نگاه از بالا به آنها داشته باشیم، مشخص است که فعالیت آنها طی این سال‌ها کاملاً از حالت سنتی به حالت مدرن تغییر کرده؛ واحدهای صنفی که تا بیش از یک دهه گذشته کمترین آشنایی‌ای با فناوری‌های نوین نداشتند و کسب و کارهای خود را نیازمند آن نمی‌دانستند، امروز به دنبال یافتن راهی برای توسعه استفاده از فناوری‌های نوین و به‌کارگیری آن در زیرساخت‌ فعالیت‌شان هستند. طی سال‌های گذشته کسبه و صاحبان کسب و کارهای کوچک به این نتیجه رسیده‌اند که برای بقا در این بازارهای جدید باید با آن همسو شوند و آن را به کار گیرند و دیگر نشستن در حجره‌های گذشته نمی‌تواند آنان را به سمت موفقیت در کسب و کار پیش برد. در خصوص برنامه‌های اتاق اصناف برای توسعه واحدهای صنفی و همچنین نوسازی اصناف گفت‌وگویی با حضور مدیرسامانه املاک و خودرو با دبیرکل اتاق اصناف علی عوض‌پور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

اگر بخواهید جایگاه اصناف را در بازارهای نوآور فعلی ترسیم کنید، برای آن چه جایگاهی را رقم می‌زنید؟ ابتدا خلاصه‌ای از وضعیت اصناف را برای شما مشخص کنم. اصناف نقش و جایگاه خاص و اساسی در اقتصاد کشور دارند و با بیش از سه ملیون واحد صنفی در چهار دسته تولیدی، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی، 5/17 درصد اقتصاد ایران را در دست دارند. 22 درصد از بنگاه‌های صنفی تولیدی هستند، 18 درصد خدمات فنی، 45 درصد توزیعی و 15 درصد هم خدماتی که در بیش از 1850 رسته فعالیت صنفی دارند. حدود شش میلیون و 150 هزار نفر در واحدهای صنفی شاغل هستند که به طور میانگین سه میلیون خانوار از واحدهای صنفی ارتزاق می‌کنند که بسیار به نرم جهانی نزدیک است و این، اهمیت جایگاه اصناف در اقتصاد کشور را نشان ‌می‌دهد. پراکندگی اصناف هم در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار دارد و مورد دیگر نیز نقش واحدهای صنفی در ایجاد اشتغال پایدار با سرمایه به نسبت اندک است. از این رو اصناف در مباحث اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جایگاه قابل توجهی دارند. ما طبق آخرین آمار سه ملیون و 500 هزار واحد صنفی داشتیم که حدود دو میلیون و 400 هزار واحد مجوز دارند و بین 600 تا 650 هزار واحد هم فاقد پروانه هستند که با اصلاحاتی در مقررات مشکل این واحدها نیز حل خواهد شد. 500 میلیون دلار رقم صادرات مستقیم اصناف است و عمده این آمار به واحدهای صنفی حوزه گردشگری مربوط می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری اصناف به غیر از ارزش سرمایه‌های ملکی طبق آخرین آمار، حدود شش هزار میلیارد ریال بوده که البته نسبی است. در کل واحدهای صنفی تولیدی در کشور حدود 660 هزار واحد صنفی تولیدی است که از این میزان 88 هزار واحد صنعتی و واحدهای تولیدی کوچک هستند و هفت هزار واحد تولیدی بزگ نیز وجود دارند. در رابطه...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۴۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/zs

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو