skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اقتصاد دیجیتال

تحریریه پیوست

کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد برای عدم نظارت بر بازار بازی‌های رایانه‌ای

تحریریه پیوست

۱۸ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ آبان ۱۴۰۰

در جلسه علنی مجلس امروز (۱۸ مهر) نمایندگان مجلس از پاسخ  عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد درباره دو موضوع «نظارت بر عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» و «نظارت بر سامانه‌های ویدیویی» قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

در جلسه علنی مجلس امروز (۱۸ مهر) نمایندگان مجلس از پاسخ  عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد درباره دو موضوع «نظارت بر عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» و «نظارت بر سامانه‌های ویدیویی» قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

در ابتدای جلسه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد، نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و طراح سوالات در خصوص نبود نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای گفت: «ما یک محصول نکاشته را درو نمی‌کنیم، بلکه سال‌ها روی این موضوع برنامه‌ریزی شده و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی بازی راه اندازی شده و در اساسنامه ‌هم وظایف اصلی‌اش مشخص شده است. باید توجه داشته باشیم که در بازی‌های خارجی شخصیت‌های سمبل آخرالزمانی، پوشش نامناسب، ولنگاری و روابط جنسی، همجنس بازی، هم‌پیمانی با شیطان و آموزش انواع جرایم و همچنین تقبیح جنبش‌های اسلامی ذهن بچه‌ها را مورد هجمه قرار می‌دهند.»
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها فعالیت مالی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای غیر شفاف است، عنوان کرد:‌ «آقای وزیر می‌گوید بازی‌های ایرانی رشد کرده است، اما دلیلش این است که آنها توانستند خود را با خارجی‌ها همسو کنند. یک نمونه از بازی‌های ایرانی، لوتی‌ها، قیصر، خروس جنگی، کاموا و چاله میدانی هستند که برای تشویق بازی کنندگان به آنها قمه، قداره، گرز و پنجه بوکس می‌دهند. متاسفانه بخشی از بازی‌های ایرانی در چنین فضایی فعالیت می‌کنند.»

به گزارش ایسنا،در ادامه عباس صالحی، وزیر ارشاد در پاسخ به سوال این نماینده گفت: «در حوزه نظارت بازی‌های یارانه‌ای ۱۵ ناشر مجوز دارند که این مجوز بر اساس استعلامات صورت گرفته است و مختص به بازی‌های خارجی است. قبل از انتشار باید برای بازی پروانه انتشار صادر شود و بر اساس رده‌بندی سنی امکان انتشار بازی فراهم می‌شود. همچنین نظارت‌های کافی درباره بازی‌های یارانه‌ای موبایلی هم صورت می‌گیرد و حتی تا هفت روز بعد از ارائه آن بازی به بازار هم نظارت وجود دارد.»
وزیر ارشاد  با اشاره به نظارت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر بازار بازی‌های رایانه‌ای گفت: «این نظارت‌ها به گونه‌ای است که نظام رده‌بندی سنی لحاظ شده تا خانواده‌ها بتوانند نظارت کافی داشته باشند. ۳۰ هزار و ۴۰۰ بازی موضوعی و بیش از ۱۹ هزار بازی موبایلی وجود دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با نظارت بر فضاهای مجازی ۷ هزار مورد لینک متخلف به کمیته مصادیق مجرمان ارجاع شده است، اعلام کرد: «ما تلاش کردیم از بازی‌های ایرانی حمایت کنیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ۳۰۰ مورد از بازی‌های رایانه‌ای به صورت مستقیم حمایت کرده است، همچنین انیستیتوی ملی بازی‌سازی بیش از هزار دانش‌پژوه تربیت کرده است که مراکز رشد بازی‌سازی‌ها با ۱۰ تیم ۲۳ بازی را تولید کرده است.» پس از پایان پاسخ‌های وزیر،نمایندگان با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند.

اما سوال دوم نمایندگان مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد، نیز به موضوع نظارت بر سامانه‌های ویدئویی درخواستی (VOD) اختصاص داشت. نصرالله پژمان‌فر در توضیح مطرح کرد این سوال خود گفت: «بنا بر اعلام رسمی این سامانه پنج میلیون کاربر دارد یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. محتوایی که بدون هیچ محدودیت در اختیار فرزندان و خانواده‌های ما قرار می‌گیرد؛ حال اینکه تکالیف قانونی متعددی وجود دارد که وزارت ارشاد به آن عمل نکرده و تخلف کرده است.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه اروپایی‌ها اجازه نمی‌دهند که بیش از ۳۰ درصد فیلم‌های آمریکایی در کشورهایشان پخش شود؛ چون معتقدند به فرهنگشان آسیب وارد می‌کند. بیان کرد: «به نظر می‌رسد که در مواردی قوانین آنها حزب‌اللهی‌تر و اصول گراتر است. سوال ما این است چرا قانون رها شده و نظارت کافی نمی‌شود؟ آقایان می‌گویند که در حوزه سینما نظارت دارند اما چون این حوزه وسیع‌تر است نمی‌توانند بر آن نظارت کنند.»

وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به این نماینده در مورد نظارت بر سمانه‌های ویدئویی درخواستی اعلام کرد که میزان تخلفات سامانه‌های ویدیویی آنلاین، نسبت به حجم کل این ویدیوها بسیار محدود است و یکی از مسیرهایی که در حوزه فناوری قابلیت استفاده دارد سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلت یا کامپیوتر امکان دسترسی دارند.  او ادامه داد: «مرکز سامانه‌های ویدیویی از سال ۹۴ آغاز به کار کرده و ۱۹ مرکز مجوز دریافت کردند که در مراحل تمدید ۱۰ مرکز مجوز تمدید پیدا کردند و مجوز ۹ مرکز دیگر بر اساس بررسی کارکرد و میزان پایبندی به قوانین نمایش تمدید نشده است.»

او در مورد نحوه نظارت‌ براین مراکز اعلام کرد: «نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود. ما در بخش فیلم و سریال‌های ایرانی همه فیلم‌ها و سریال‌ها را پیش از بارگذاری بازبینی می‌کنیم. این فیلم‌ها باید پروانه نمایش داشته باشند تا امکان عرضه در فضای سامانه ویدیویی را داشته باشند. اما در فیلم و سریال‌های خارجی بیشتر آنها از نمایش خانگی مجوز دارند ولی در مورد فیلم‌های روز به دلیل رقابت با سامانه‌های دیگر نظارت پسینی اتفاق می‌افتد.» به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اگر به تخلفی برخورد شود، در زمان کوتاهی با آن رسیدگی می‌شود. اما از ۶۰ هزار مورد بارگذاری شده میزان تخلفات درصد بسیار محدودی نسبت به حجم کل داشته است. صالحی با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل‌های روشنی برای نظارت بر سامانه‌های ویدیویی تنظیم شده، عنوان کرد:‌ «گزارش ما فقط بر مبنای گزارش‌های بیرونی نیست بلکه گزارش‌های پیوسته داخلی هم داریم و برای بالا بردن سهم نظارت پسینی رصد و مانیتورینگ قوی دراین زمینه داریم.»

این سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد نیز نیز به رای نمایندگان گذاشته شد که با ۹۴ رای موافق و ۷۴ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس، این نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارت زرد نیز به وزیر ارشاد در یک روز تعلق گرفت.

http://pvst.ir/5i3

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو