skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گزارش ماه

مرتضی جمشیدی نویسنده میهمان

نسل جدیدی از ورزش پدید آمده است

ورزشکاران دیجیتالی

مرتضی جمشیدی
نویسنده میهمان

۱ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۵۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۸ دی ۱۳۹۸

تا همین چند سال پیش کمتر رشته ورزشی‌ای پیدا می‌شد که به فعالیت ذهنی بیشتر از فعالیت فیزیکی اهمیت بدهد. شاید اساساً تصور غالب این‌گونه بود که فقط تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فیزیکی در زمان انجام یک فعالیت ورزش محسوب می‌شود. اما امروزه با ظهور تکنولوژی‌های جدید و حضور ابزارهای دیجیتالی که هر کدام گوشه‌ای از زندگی بشر را تحت کنترل خود درآورده‌اند گویا واژه ورزش نیز تعریف جدیدی در دایره واژگان یافته است. وقتی دو نفر یا دو تیم در پشت سیستم‌های رایانه‌ای یا کنسول‌های بازی نشسته‌اند در مرکز یک استادیوم ورزشی قرار دارند و عده‌ زیادی نیز در اطراف مشغول تماشای مانیتور بزرگی از «بازی کردن» نفرات مرکز میدان هستند، این همان چیزی است که به ورزش‌های الکترونیکی یا ESport تعبیر می‌شود. در سال‌های آینده محبوبیت ورزش‌های الکترونیکی سیر صعودی خواهد داشت، به طوری که طرفداران آن از 148 میلیون نفر در سال 2016 به 215 میلیون نفر در سال 2019 خواهند رسید. این ورزش از نظر کسب‌وکاری نیز در وضعیت امیدوارکننده‌ای به سر می‌برد؛ درآمد آن در سال ۲۰۱۶ بالغ بر 493 میلیون دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۹ این درآمد به 1/1 میلیارد دلار برسد. وضعیت ورزش الکترونیکی در ایران ناشران بازی‌ها، برندهای معروف، رسانه‌های تصویری، بازیکنان بازی‌های دیجیتالی و... از جمله افرادی هستند که در اکوسیستم ورزش‌های الکترونیکی در سطح جهانی فعالیت می‌کنند. اما در ایران چند سالی است که این سرگرمی ورزشی دایره بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده، تا جایی که فینال سومین لیگ امسال مستقیم از تلویزیون پخش شد. پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات در مورد تلاش در راستای بهبود وضعیت بازی‌های آنلاین نیز نویدی برای بازیکنان بازی‌های آنلاینی چون DOTA بود. همچنین حدود هفت هزار ایرانی در سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای که شهریور سال جاری برگزار شد حضور داشتند. علاوه ‌بر اینها حضور فیزیکی در دنیای دیجیتالی بازی‌هایی چون...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2hl

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو