skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مخابرات از امکانات به ‌خوبی استفاده نمی‌کند

میثم قاسمی تحریریه

۱۸ فروردین ۱۳۹۵

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه

شماره ۳۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

روزهای پایانی دی‌ماه بود که لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه بعد از چهار ماه تاخیر به مجلس رفت اما طولی نکشید که با توافق میان دولت و مجلس، بررسی آن به مجلس بعدی موکول شد. با این حال از همان ابتدا برخی از نمایندگان به اظهار نظر درباره محتوای مواد آن پرداختند؛ موادی که برخلاف دوره‌های گذشته تعداد 31تایی آنها خیلی مختصر به‌ نظر می‌رسد و هفدهمین آنها به بخش ICT اختصاص پیدا کرده ‌است. اگرچه خود ماده 17 شامل بندها و موضوعات مختلفی از ساماندهی مخابرات گرفته تا ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و هویت‌بخشی به اسناد الکترونیکی است اما با توجه به واکنش‌های متعدد شاید بتوان بند دوم آن را مناقشه‌آمیزترین قسمت این ماده در نظر گرفت. برای درک بهتر هدف دولت از تهیه این بند و سایر بندهای ماده 17، گفت‌وگویی با برات قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادیم، که برخلاف نظرات مربوط به تلاش دولت برای بازپس‌گیری کل مخابرات، اعلام می‌کند دنبال ساماندهی و راهبری مخابرات از راه قانون هستند نه مالکیت آن.

طبق بند دوم ماده 17 لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم، کانال‌ها، داکت‌ها و دکل‌ها جزو منابع عمومی هستند و باید به دولت برگردانده شوند. اما چون مخابرات هزینه آنها را پرداخت کرده است جزو اموال خصوصی هم محسوب می‌شود؛ آیا دولت قصد خرید آنها را دارد؟ جزییات این بند چیست؟ مخابرات یک مجموعه ملی است که ایجاد مشابه آن، ده‌ها سال طول می‌کشد. شاید بتوان گفت نقش مخابرات در بخش ICT از نقش بانک ملی در اقتصاد کشور مهم‌تر است. از یک طرف مخابرات به عنوان مجموعه‌ای ملی باید قوی شود و کار کند. از طرف دیگر نمی‌توان تا در خانه مردم را حفاری و کابل‌کشی کرد، با این حال ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و امکانات را به دست مردم برسانیم. مخابرات در جایگاهی نیست که بگوید چون پول ندارم و برایم صرفه ندارد، توسعه نمی‌دهم. به نظر من اگر مخابرات تا پنج سال بعد نتواند شش تا هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، اوضاعش بدتر می‌شود. تقاضا در حال بالا رفتن است. شاید مخابرات بگوید برای من صرف ندارد و فقط به مشتریان خودش در مورد کانال‌ها و داکت‌ها سرویس می‌دهد اما می‌تواند با در اختیار گذاشتن آنها به دیگران، فضا را باز، مشکلات رقابتی را حل و انحصار را رفع کند؛ خودش هم درآمدش را داشته باشد. پس هدف از گنجاندن این بند دقیقاً چیست؟ مخابرات باید ساماندهی شود. امروزه دیگر کسی نمی‌پذیرد که مدیران مخابرات فقط فنی باشند، چون مجموعه مخابرات یک مجموعه اقتصادی است باید یک مدیر اقتصادی و حقوقی داشته باشد. تلقی ما این بود که این مجموعه مستقل، فقط مجموعه‌ای دولتی نیست بلکه مجموعه‌ای در کنترل دولت است. در جایی آمده دولتی و در جایی دیگر آمده غیردولتی، در حالی که دولت اصلاً به‌ دنبال پس‌ گرفتن مخابرات و بر هم زدن معامله نیست. بلکه در پی آماده‌سازی فضا برای همه بازیگران است....

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۳۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۳۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2m9
میثم قاسمیتحریریه

    سال ۸۱ رشته مهندسی را رها کردم به شوق روزنامه‌نگاری. از همان سال تاکنون، در حوزه‌های مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ورزشی و... در رسانه‌هایی مانند همشهری، حیات‌نو، توسعه، عصر ارتباط و... کار کرده‌ام. از میانه سال ۹۲ و پس از حدود ۳ سال دوری از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیوست آمدم و دوباره روزنامه‌نگار این رشته شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو