skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

استاد دانشگاه استیونس و مشاور سازمان ملل در پیاده‌سازی شهرهای هوشمند

شهروند پایه شهر هوشمند است

۲۵ شهریور ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه

شماره ۱۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۲ آبان ۱۴۰۰

علی مستشاری استاد سیستم‌های فنی و اجتماعی دانشگاه استیونس آمریکاست، با او در یکی از جلسات انجمن مهندسان مشاور آشنا شدم و پس از اتمام سخنرانی‌اش از او قول گرفتم طی روزهایی که در ایران است گفت‌وگویی انجام دهیم، نتیجه‌اش مصاحبه با وی بود در یکی از روزهای ابتدایی زمستان؛ صبح زود به کوه رفته بود و طبق گفته خودش از درکه تا محل گفت‌وگو -تقریبا در نزدیکی پارک ساعی- را پیاده آمده بود اما درست سر ساعت 10 صبح رسید. او به عنوان مدیر شبکه‌های جهانی شهرهای هوشمند سازمان ملل اجرای چندین شهر هوشمند را در دستور کار خود دارد . کالی (کلمبیا) فرایبورگ (آلمان) ملبورن (استرالیا) فیلادلفیا (آمریکا) شهرهایی هستند که هم‌اکنون هوشمندسازی آنها در دستور کار او و گروهش قرار دارد. وی توانسته است شهر هوبوکن را هوشمند و این شهر را به عنوان یکی از نمونه‌های موفق هوشمندسازی شهری معرفی کند. در زیر گفت‌وگوی ما را با او در زمینه چگونگی هوشمندسازی شهرهای مختلف بخوانید:

طی سال‌های اخیر با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات از سویی و از سوی دیگر با گسترش جمعیت‌های شهری بیشتر مدیران شهرها یا دولتشهرها به این نتیجه رسیده‌اندکه یکی از راه‌های از بین بردن مشکلات شهری و ایجاد یک شهر توسعه‌یافته و قابل سکونت پیاده‌سازی و به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیرمجموعه شهری است که نتیجه آن یک شهر مجازی یا هوشمند خواهد بود اما در این سال‌ها معمولا به جز انگشت‌شماری از شهرهای توسعه‌یافته کمتر پروژه‌ای با وجود اینکه بیشتر تکنولوژی‌های زیرساختی را نیز به کار گرفته‌اند، موفق بوده‌اند، به نظر شما دلیل آن چیست؟ در شهر هوشمند تکنولوژی مقوله‌ای ثانویه به شمار می‌آید. آن چیزی که در درجه اول اهمیت دارد شهروند است. خیلی از طرح‌هایی که شهروند را دور می‌زند و اول سراغ تکنولوژی می‌رود، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند، چراکه شهروند در طراحی این تکنولوژی دخیل نیست و ‌آن تکنولوژی نیازهای مستقیم شهروند را پاسخ نمی‌دهد. در واقع تفاوت عمده‌ای که میان کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای کمتر توسعه‌یافته وجود دارد همین مساله است. معمولا کشورهای در حال توسعه کاربری صوری تکنولوژی در غرب را نگاه می‌کنند و عین آن را پیاده می‌کنند، بدون اینکه فرآیند پیاده‌سازی آن تکنولوژی را در نظر بگیرند. در کشورهای موفق در زمینه شهر هوشمند یک فرآیند پایه‌ای و شهروندمحوری صورت گرفته و بعد، تکنولوژی مد نظر مستقر شده‌ است. در این گونه کشورها شهرداری قبل از اینکه سایت یا پورتالی را طراحی کند بین شش ماه تا یک سال با گروه‌هایی از مردم در شهر دیدار می‌کند و نیازهای آنها را می‌سنجد و پس از آن فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت رفع نیازهای مردم شهر در ساختار و مدیریت شهری مستقر می‌سازد. بنابراین نکته این نیست که تکنولوژی قرار است معجزه‌ای کند، تکنولوژی یک وسیله است برای رسیدگی و انجام راحت‌تر نیازها و امور شهروندان. این مشاوره به چه شکل انجام...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۱۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2hq

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

2 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو