skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

تعرفه‌های جدید اینترنت آب حیات برای اینترنت ثابت است یا تیر خلاص:

زنده‌ ماندن زیر تیغ غیرحجمی

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۲۹ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۵۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

گوینده اخبار رادیو از افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران از ۴ آذرماه خبر می‌دهد. راننده تاکسی پوزخندی می‌زند و می‌گوید: «کرایه‌های تاکسی هم افزایش پیدا می‌کند. در اصل باید کرایه از اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا می‌کرد اما به خاطر انتخابات ریاست جمهوری جلوی تغییر کرایه تاکسی را گرفتند.» احتمالاً همه این مقدمه‌‌چینی‌ها را می‌کند تا وقتی پیاده شدم منتظر پس گرفتن باقیمانده پولم نباشم. می‌گذارم به تحلیل‌های سیاسی‌اش از اوضاع ایران، منطقه و جهان ادامه دهد و به عادت همیشگی سری به توییتر می‌زنم تا ببینم تازه چه خبر است. انگار توییتی جدید از وزیر ارتباطات تحلیلگران توییتر را وارد بحث تازه‌ای کرده است. اما این ‌بار نه بحث بر سر طرح رجیستری موبایل و پیشنهاد وزیر به نخریدن گوشی یا استفاده وزیر از توییتر بدون فیلترشکن، که بحث بر سر تغییر تعرفه اینترنت ثابت و مصرف منصفانه است. محمدجواد آذری جهرمی در توییتی خبر از به نتیجه رسیدن نهایی تغییر تعرفه اینترنت ثابت بعد از به گفته خودش «دو ماه کار فشرده» داده است. اما در اینستاگرام خود جزئیات بیشتری از این مصوبه را با کاربران به اشتراک گذاشته و با هشتگ «عمل به وعده» تاکید کرده که با مصوبه جدید تعرفه اینترنت کاربران به اینترنت نامحدود با قیمتی به مراتب پایین‌تر از گذشته دسترسی خواهند داشت. نگاهی که به کامنت‌های کاربران می‌اندازم برای بسیاری مصرف منصفانه، غیرحجمی شدن اینترنت، تفکیک اینترنت داخل و خارج و... سوال‌برانگیز است. برخی کاربران از وزیر خواسته‌اند شفاف‌سازی کند و توضیح دهد که منظور از مصرف منصفانه چیست و برخی دیگر نیز با اشاره به جدول تعرفه‌ای که وزیر منتشر کرده نگران بالا رفتن هزینه‌هایشان با مصوبه جدید هستند. برخی دیگر هم جداسازی ترافیک داخلی و خارجی را خلاف دسترسی آزاد به اینترنت دانسته‌اند... صدای راننده تاکسی که می‌گوید «سر آبان» پرتابم می‌کند به دنیای واقعی. از تاکسی پیاده می‌شوم و به این فکر می‌کنم که کاش دور قرارداد سرویس اینترنتم همین فردا به پایان نمی‌رسید.

اینترنت ثابت از زمان ورودش به کشور با بی‌مهری مواجه بوده، چه تقریباً ۱۵ سال پیش، زمانی که مخابرات با انحصار در این بازار اجازه گسترش شبکه و خدمات را به ۱۱ شرکت اینترنتی خصوصی یا شرکت‌های PAP نداد، چه از چهار سال پیش که انحصار خدمات نسل‌های سوم و چهارم موبایل شکسته شد و سرویس اینترنت به ظاهر پرسرعت به خاطر سرعت بیشتر اینترنت موبایل و تعرفه پایین بازارش را از دست داد. چهار سال پیش زمانی که محمود واعظی کلید صدارت وزارت ارتباطات را در دست گرفت وعده داد که با توجه به شعارهای انتخاباتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به زودی کاربران به اینترنت با کیفیت و سرعت بالا دسترسی خواهند داشت. حتی در این زمینه ستاد بحرانی در شرکت ارتباطات زیرساخت تشکیل شد تا در ۱۰۰ روز مشکلات شبکه اینترنت کشور را پیدا و برطرف کند. اما در نهایت یک سال بعد از این وعده‌ها محمود واعظی طی یکی از نشست‌های خبری در پاسخ به این سوال که چه زمانی کاربران به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی خواهند داشت آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که او وارث شبکه وصله‌پینه‌ای از دولت گذشته است که اصلاح آن حداقل چند سالی کار می‌برد. چهار سال مدیریت محمود واعظی در وزارت ارتباطات دولت یازدهم به فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ارتباطی و افزایش پهنای باند داخلی و بین‌الملل کشور گذشت و معلوم نشد این وصله‌پینه‌ها انجام شده‌اند یا نه. محمود واعظی در آخرین ماه‌های حضورش در وزارت ارتباطات (۱۸ تیر ۹۶)، برای عمل کردن به وعده خود در خصوص افزایش کیفیت سرویس اینترنت ثابت کاربران، خبر از تصویب مصوبه‌ای داد که بر اساس آن فروش اینترنت حجمی متوقف و به جای آن کاربران با خرید اشتراک ثابت می‌توانستند هر میزان که می‌خواهند از حجم اینترنت مصرف کنند. واعظی در آن زمان هدف از این طرح را رشد...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2fw
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو