skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار:

درآمد صادرات را کتمان می‌کنیم وگرنه باید ضرر بدهیم

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۱ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

شماره ۵۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

آمار صادرات چندصد میلیون دلاری نرم‌افزار به کشورهای مختلف در دو دهه اخیر همیشه مورد مناقشه بوده است. گروهی از تولیدکنندگان قدیمی و شناخته‌شده نرم‌افزار هیچ‌گاه آمارهای اعلام‌شده در این خصوص را قبول نداشته و اعلام کرده‌اند که با توجه به وضعیت اقتصادی و روابط بین‌المللی ایران صادرات در این بخش بزرگ‌نمایی شده است. اما در مقابل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار، از نهادهای اصلی منتشرکننده آمار در این حوزه، اعلام می‌کند با توجه به نیروی انسانی توانمند و محصولات تولیدشده با ارزش افزوده متفاوت این میزان صادرات کاملاً واقعی است. محمدرضا طلایی، رئیس این اتحادیه، از مدافعان اصلی آمار صادرات نرم‌افزار در کشور است. او می‌گوید با وجود تمامی موانع و مشکلاتی که صنعت صادرات نرم‌افزار در 16 سال گذشته با آنها دست و پنجه نرم‌ کرده، سال گذشته صادرات در این بخش بر اساس آمار غیررسمی 500 میلیون دلار بوده است. او نبود آمار رسمی صادرات نرم‌افزار در سال‌های اخیر را هم به افزایش مشکلات صادرکنندگان این بخش با سازمان امور مالیاتی ارتباط می‌دهد. با طلایی، به دلیل مسافرت خارج از کشور، به کمک واتس‌اپ گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که می‌خوانید:

شاید بهتر باشد اولین سوال را از وضعیت صادرات نرم‌افزار ایران شروع کنیم، آخرین آمار در این خصوص به سال 93 بازمی‌گردد. در حال حاضر آیا آماری از صادرات در این بخش دارید؟ در مورد آمار بهتر است صحبت نکنیم. در حال حاضر شرکت‌های زیادی صادرات انجام می‌دهند، اما در واقع آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد. شما از یک‌طرف می‌گویید شرکت‌های زیادی صادرات انجام می‌دهند از سوی دیگر اعلام می‌کنید آمار دقیق نیست. چه مشکلاتی برای ارائه آمار دقیق وجود دارد؟ همان مشکلات و موانع سابق که در حوزه صادرات محصولات آی‌تی وجود دارد. حتی این مشکلات بیشتر هم شده است. در سال‌های قبل با توجه به آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار که توسط سازمان توسعه تجارت و اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار تدوین شده بود مدارکی را دال بر اینکه طرف ایرانی صادراتی داشته بررسی می‌کردیم. این مدارک عبارت بود از: اصل قرارداد فی‌مابین طرف ایرانی و خارجی (که باید به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی هم می‌رسید)، گواهی حسن انجام کار، گواهی اتمام پروژه و مدارک مثبته مالی دال بر اینکه پول به داخل کشور منتقل شده است. امروزه علاوه بر شیوه قدیمی صادرات که به صورت قرارداد و سفارش مشتری است انوع دیگری صادرات نیز به وجود آمده است. نمونه این صادرات را از طریق اپ‌استورها شاهد هستیم. تولید محتوا و ساخت انیمیشن نیز از دیگر موارد در بخش صادرات نرم‌افزار به شمار می‌روند. در واقع فضای مجازی نحوه انجام صادرات در این بخش را با تغییرات جدی روبه‌رو کرده است. مدارک این نوع صادرات نیز مورد تایید گمرکات کشور و به تبع آن سازمان امور مالیاتی نیست. با این توضیحات پس آماری از میزان صادرات در کشور وجود دارد. به صورت غیررسمی امروزکه با شما صحبت می‌کنم نزدیک به 500 میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داریم. این آمار مجموع صادرات در بخش فیزیکی و مجازی...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2hs
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو