skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گزارش ماه

مجتبی محمودی عضو شورای سردبیری ماهنامه پیوست؛ حیرت مدام

مجتبی محمودی عضو شورای سردبیری

میزگرد بررسی رویکرد و کارنامه فناوری دولت تدبیر و امید در سال 92

جلوی آی تی را مدیران ضعیف گرفتند

آرش برهمند تحریریه
مجتبی محمودی عضو شورای سردبیری ماهنامه پیوست؛ حیرت مدام
مجتبی محمودی
عضو شورای سردبیری

۲۵ شهریور ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲۴ دقیقه

شماره ۱۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۱ دی ۱۳۹۸

تردیدی نیست که محور مناقشات و مذاکرات نیمه دوم سال اخیر در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تقابل انتظارات و اقدامات در راهبری ICT کشور بود.حجم خواسته‌های فروکوفته و دوباره بیدارشده سال‌های گذشته چنان فراوان است که در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نمودهای ملموسی داشته و در این میان حوزه فناوری هم استثنا نیست. دولت تازه به وزارتخانه راه یافته هم دیگر دومین صد روز نخست خود را پشت سر گذاشته است و به تدریج صدای انتقاداتی که تغییراتی ملموس در زمینه‌هایی مانند اینترنت، بخش خصوصی، تجارت‌ الکترونیکی و تنظیم مقررات و در یک کلام راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور طلب می‌کنند، رو به تزاید است. به فراخور یک احتیاط و بی‌توجهی تاریخی تاکنون این صدا‌های انتقاد در بازار فناوری بسیار پراکنده و اغلب غیرمدون بوده است. شناخته‌شده‌ترین این فریادهای طلب وعده در حد چندین یادداشت پراکنده از سوی جمعی فعال صنفی است که در دهه اخیر در توسعه تشکل‌های صنفی موثر بوده‌اند و اکنون نیز از جایگاهی حقیقی به بیان عقیده می‌پردازند. از سوی دیگر مقامات رسمی نیز تاکنون در پاسخ به این مسائل به برخی زمزمه‌های پراکنده و پیچیده در لفافه پشت تریبون سخنرانی‌ها یا همایش‌ها بسنده کرده‌اند و از همین رو کمتر میدان مستقیم و موثری برای تضارب آرای مدافعان و منتقدان کارنامه نیم‌ثلث دولت یازدهم پدید آمده است.ماهنامه پیوست نیز در جهت خط مشی نخستین خود در ترویج نقد دوسویه و منصفانه کوشیده است اولین زمینه منطقی و بالادستی را برای شنیده شدن پاسخ‌ها و جواب‌ها بر بستری واحد در آخرین شماره سال 92 خود فراهم کند. در انتخاب حاضران میزگرد بیش از سمت و جایگاه به تمایل و تسلط افراد برای بیان صریح مواضع‌شان توجه شده است تا فضای یک گفتمان سالم و روشنگرانه فراهم شود. ترکیب حاضران نیز عبارت است از: نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات، برات قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری، علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و محمود خسروی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت. در مقابل این معاونان نیز منتقدانی همچون رئیس و نایب‌رئیس پیشین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور، امیرحسین سعیدی نائینی و سهیل مظلوم نشسته‌اند تا درباره دغدغه‌های خود از گرایش و منش راهبری فناوری در دولت تدبیر و امید بگویند.

حدود هفت ماه است دولت جدید سرکار آمده اما به‌رغم گذشت این هفت ماه سوالات زیادی در مورد برنامه دولت در حوزه ICT مطرح است، من پرسش را از مهندس جهانگرد آغاز می‌کنم؛ می‌خواستم بپرسم نگاه دولت به فناوری اطلاعات چگونه است و آیا نسبت به گذشته تفاوتی کرده و اهداف مشخصی برای اینکه کار انجام شود در نظر گرفته شده است؟ جهانگرد: تا زمانی‌که معاون برنامه‌ریزی هست(اشاره به آقای قنبری) چرا از من شروع کردید؟ ایشان باید هر کاری را که من انجام می‌دهم تایید کنند. قنبری: البته اثبات شی‌ء نفی ما عدا نمی‌کند. نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات: مدیریت امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات را یک مولفه اساسی زیرساختی حیاتی برای اداره اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور می‌داند. کاری که شروع کرده‌ایم، تبیین این موضوع و بازگو کردن اهمیت آن به زبان اقتصادی، مدیریتی، اجرایی و به زبان امنیتی است. به هر حال ارتباطات مرز امنیت یک کشور است، صیانت از آن بسیار مهم است. اما ما در داخل مرز می‌خواهیم حداکثر تلاش خود را انجام دهیم و در رفاه زندگی کنیم. بنابراین باید بالندگی، توانمندی و ظرفیت مناسب برای این بستر را فراهم کنیم. ما از ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار داریم همه قلمروهای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی را توانمند کند تا از این طریق بتوان خدمات بهتری را در زمان کوتاه‌تر و با کیفیت بالاتر در اختیار مردم قرار داد. نمونه‌ اخیرش توزیع سبد کالاست. گذشته از آن چند روز اولی که به دلیل نوع تصمیم‌گیری مدیریتی کمی ناهماهنگی و تلخی ایجاد شد، از نقطه نظر اجرایی اگر قرار بود چنین‌کاری در کشور به روش گذشته انجام شود -البته تاکید می‌کنم این گفته‌های من خارج از ارزشگذاری انجام موضوع است با این فرض که این دستوری است که باید اجرا شود- ما باید سه میلیارد تومان پول برای چاپ کوپن می‌دادیم. بیش از دو تا...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۱۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2jq
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات
    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو