skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

هوشمندهای تحریم‌شده به جای تحریم‌های هوشمندشده

آرش برهمند تحریریه

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

شماره ۶

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

ماهنامه‌ای که در پیش چشمان شما گسترده می‌شود پیوستی است بر شهریورماه 92؛ ماه آشتی فناوری ایران با مفهوم دولتمردی. جریان غالب سیاست و کیاست طی یک دهه اخیر روزبه‌روز بیشتر شهروندان را در برابر دولتمردان قرار داده است و مجموعه دستاوردها،‌ سخنان و شمایل دولتمردان فاوای کشور طی این مدت آنان را به «دیگران» تبدیل کرده است. پیوست در شهریورماه 92 در تلاش برای رسیدن به پشت این حصار شیشه‌ای در زمانه اعتدال و امید است.
گزارش نخست شماره حاضر با دستمایه قرار دادن برگ‌هایی که روی جلد به دست باد سپرده شده‌اند، در تلاش است نیشتری بزند به دمل متورم و آماس‌کرده تحریم‌های فاوای کشور. یوغ دردناکی که روز‌به‌روز تنگ‌تر و سنگین‌تر شده و امروز بازار فناوری کشور برای رسیدن به چند نفس عمیق زیر آن نیازمند یک دیپلماسی فرامرزی است.
در همین شماره اولین قدم‌های لرزان دولتمردان جدید ایرانی در فضای مجازی، مدیریتی و اپراتوری کشور تحلیل شده‌اند تا سرانجام وارونه‌ شدن چهره مدیران در گزارش خواندنی رفتن نوبنیادان از سیدخندان بازنمایی شود. در باشگاه مدیران نیز پیوست به چهاردیواری ذهنی یکی از معدود تکنوکرات‌های ارتباطات کشور وارد شده است تا زوایای سیاسی تاریخی فناوری در ایران را واکاوی کند.
بخش خدمت و تجارت این شماره نیز با گزارشی متفاوت شروع شده ‌است که در صفحات بیشتر نشان می‌دهد چگونه دولتمردان ایران از مفهوم «تحول» نهفته در ابزار فناوری اطلاعات در بسیاری عرصه‌ها غافل شده‌اند، خواه بخواهد پشت میله‌های زندان باشد یا در تالارهای میلیاردی بورس. کتابخانه نیز با نگاهی به زندگی و آثار «رابین منسل» کنایه‌ای دارد به فقدان دیدگاه‌های نوگرایانه در فضای سیاستگذاری اینترنتی و دیجیتالی ایران. منسل نویسنده حاذقی است و مفاهیم متعددی از تولید گرفته تا تخلف را در فضای مجازی مورد بررسی خود قرار داده است. حسن ختام پیوست برای دولتمردان نیز پرونده مفصل بخش جهان؛ ادای دینی است به حقوق تضییع‌شده مدیران فناور که به سبب بنیه فنی خود نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، جایی پشت سر دولتمردان قرار گرفته‌اند.
در کلام آخر پیوست شهریورماه بیش از آنکه تلاشی باشد برای بزرگنمایی و سیاه‌قلم زدن به شمایل تحریم، کوششی است برای رساندن یک پیام آشکار به دولتمردان جدید درباره‌ تجربه‌ای قدیمی:«شاید تحریم‌ها هیچ گاه هوشمندانه نشوند، بیایید دست‌کم ما تحریم‌شدگانی هوشمند‌تر باشیم.»

این مطلب در شماره ۶ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1k2
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو