skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

شاهین زینعلی نویسنده میهمان

لبخند دانشگاه‌ها به ایده‌ها

شاهین زینعلی
نویسنده میهمان

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

شماره ۴۴

تاریخ به‌روزرسانی: ۴ شهریور ۱۳۹۸

کارآفرینی در حال تبدیل شدن به غایت دانشگاه‌هاست؛ اغلب دانشگاه‌های دنیا مدت‌هاست در این مسیر حرکت می‌کنند. ایده روح شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه گهواره ایده‌هاست. در ایران از مدت‌ها پیش دانشگاه‌ها حرکت‌های پراکنده‌ای در جهت حمایت از ایده‌پردازان کارآفرین آغاز کردند. در سال 95 این حمایت‌های آکادمیک شدت گرفت و ترس مدیران دانشگاهی جای خود را آرام‌آرام به شجاعت پر و بال دادن به جوانان تحصیل‌کرده‌ای داد که پر از شور و نیروی جوانی و خلاقیت‌اند.
سال 94 علاوه برای دانشگاه‌هایی مانند شریف، خواجه نصیر و علم و صنعت، که اقداماتی در زمینه برگزاری رویدادها و حمایت از ایده‌ها داشتند، دانشگاه آزاد نیز وارد گود شد و در سال 95 این روند شدت قابل ملاحظه‌ای گرفت. رویدادهای دانشگاهی در زمینه کارآفرینی در سال 95 به سرعت از پایتخت به سمت مناطق پیرامونی کشور تسری یافت. اراک، ایلام، قزوین، مشهد، شیراز و بسیاری از مراکز استانی و شهرهای ایران صحنه برگزاری رویدادهای دانشگاهی شد. چندی پیش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تایید و تاکید کرد که حدود 75 درصد این رویدادهای کارآفرینی و همایش‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه آی‌تی بوده است.
این روند حاصل نوعی تغییر رویکرد به نظام آموزش عالی در سطوح بالای مدیریت اجرایی کشور است که دانشگاه را به مثابه پشتیبانی قدرتمند برای ایجاد تحول در نظام اقتصادی کشور در نظر گرفته است. گویی ناگهان چشم همگان به این دریچه باز شد که درک هر نیازی برای خلاقیت فرصت ایجاد می‌کند و این خلاقیت به یک ایده می‌انجامد و در کنار آن این نکته نیز فهم شد که الزاماً تمام ایده‌ها تبدیل به شرکت دانش‌بنیان نمی‌شوند، اما قطعاً این رویدادها و این حمایت‌ها در زمینه‌سازی چنین اتفاقاتی موثر خواهد بود.
این پدیده حاصل نمود‌یافتن نگاه بلندمدت به پیوند کارآفرینی و دانشگاه است، روندی که به نظر می‌رسد تازه در آغاز راه است و شور و شوق مراکز دانشگاهی برای ایفای نقش در آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. سال 95 سال لبخند دانشگاه‌ها به ایده‌های کارآفرینانه و استارت‌آپ‌ها بود

این مطلب در شماره ۴۴ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۴ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/w5

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو