skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

عبدالحمید منصوری نویسنده میهمان

غروب سال 1393، طلوع سال 1394

عبدالحمید منصوری
نویسنده میهمان

۱۳ اسفند ۱۳۹۳

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۲۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۲ بهمن ۱۳۹۸

غروب سال 1393 در راه است و چه غروب مبارکی است که توام با دوسالانه‌ ماهنامه پیوست در حوزه فناوری اطلاعات شده است.
نوزاد دوساله‌ای که در صنف رسانه‌های این گروه جایگاهی ویژه پیدا کرده است و دوش به دوش پیشکسوتان این صنعت قدم برمی‌دارد و درود به گروهی که این پیوست را جاری و ساری می‌کنند و امید است این جریان همچون نامش دائمی و همیشگی باشد.
انسان در غروب نگاهی به کارهایی که از طلوع شروع کرده می‌اندازد تا توشه و تجربه‌اش را برای طلوعی دیگر پربار کند.
طلوع سال 1394 در صنعت بانکداری را با قوام شاپرک شروع می‌کنیم تا مردم با آرامش، خریدهای سال نو را با کارت‌های بانکی خود انجام دهند و این حاصل مدیریت خوب در هدایت و همکاری و همدلی تمام اعضای صنعت پرداخت کشور خواهد بود. ولی در مورد برگشت کارمزد که جزء اصل خدمات‌رسانی (چه دولتی چه خصوصی) است، توفیقی نداشتیم و به گونه‌ای عمل کردیم که فروشندگان دارای کارتخوان در مقابل سامانه بانکی قرار گرفتند و امید دارم این مورد یعنی اخذ کارمزد تراکنش‌ها در این سال با مشارکت، همدلی و یک مدیریت خوب تحقق یابد تا صنعت پرداخت بتواند خدمات جدید و نوآوری داشته باشد و همچنین با حفظ شاپرک در این سال و سال‌های آتی امیدوارم واحد نظارتی، مجوز تاسیس شاپرک2 را به بخش خصوصی بدهد که شاهد تداوم عملیات، تسریع، سهولت و نوآوری در قلب صنعت پرداخت باشیم.
دیگر واقعه خوب در این سال ایجاد شرکت کاشف است که وظیفه جاری و ساری کردن استراتژی‌های امنیت در تراکنش‌های نظام پرداخت و بانکی را بر عهده دارد و امیدوارم این شرکت به کارهای عملیاتی نپردازد و همواره نظارت بر فرآیندهای امنیتی در صنعت پرداخت و بانکی را در سرلوحه قرار دهد.
در این سال صنعت بانکی در زمینه پرداخت از نظر کمی رشد خیلی خوبی داشته و چقدر زیباست که با همه کاستی‌ها مردم شریف و فهیم از این ابزار به خوبی استفاده می‌کنند و فایده‌های اکوسیستمی آن بی‌شمار است؛ مانند کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در زمان. شاپرک توانسته طی 10ماهه سال 1393 حدود 8/5 میلیارد تراکنش را مدیریت کند و گردش مبلغی این تراکنش در سال 353/7 تریلیون ریال (3/7 کوآدریلیون ریال) است؛ به عبارتی حدود 90 درصد بودجه کشور در سال 1393 طی این 10 ماه در شاپرک گردش یافته، این پدیده مبارک ملت و دولت است. ولی در سایر سامانه‌های بانکی توفیق خوبی نداشته‌ایم و امیدواریم با یک برنامه‌ریزی خوب شاهد جاری شدن سامانه یکپارچه بانکی (سیب) باشیم تا تمام فعالیت‌های بانکی را پوشش ‌دهد و نظام بانکی به ویژه بانک‌های بزرگ کشور بتوانند از سامانه مقیاس بزرگ بهره‌‌مند شوند.
رویداد دیگری که در اواخر سال شاهد آن بودیم، طرح عدم حرکت فیزیکی لاشه چک‌ها با سامانه چکاوک بود که در آن در نظام بانکی به جای حرکت لاشه فیزیکی چک به سوی اتاق پایاپای بانک، تصاویر چک منتقل می‌شود و عملیات تسویه الکترونیکی از طریق ساتنا (RTGS) انجام می‌گیرد. هرچند در شروع این نوزاد در صنعت بانکداری دچار زردی شد ولی با یک عمل پیشگیرانه مدیریت شد و اکنون به زندگی و رشد خود ادامه می‌دهد و امید است در سال جدید شاهد فراگیر شدن آن در کلیه شعب بانک‌های کشور باشیم.
کلام آخر آرزوهای این حقیر برای سال آتی یعنی سال 1394 در صنعت بانکداری کشور به شرح ذیل است:

  • تدوین قانون احراز هویت حضوری
  • تشکیل مرکز تدوین پروتکل‌های تبادل اطلاعات فراسازمانی
  • بیمه تراکنش در محیط مجازی
  • منع سازمان‌های نظارتی در اجرا
  • تشکیل استفاده از بخش خصوصی
  • تشکیل مراکز استعلام کشوری (ماک)
  • افزایش بودجه تولید کاربرد و امنیت
  • ترویج کارت اعتباری
  • بازخورد 360 درجه‌ای در تنظیم برنامه ششم
  • درج شاخص‌های کیفی و کمی
  • تدوین دستور پرداخت (شبکه چک)
  • پذیرش هزینه ریسک تراکنش‌های مجازی

در خاتمه آرزو می‌کنم روزی اتفاق ذیل در بانکداری کشورمان تحقق یابد:
آقای عبدالحمید منصوری به درگاه «شبکه گیتی» خوش آمدی. بیمه خودرو شما تمدید و هزینه آن از حساب بانکی پس‌انداز کوتاه‌مدت شما در بانک الف پرداخت شد.
در ضمن شهریه دانشگاه فرنام پسرتان از حساب بانکی قرض‌الحسنه جاری شما نزد بانک سین پرداخت شد و همچنین 1000 سهم شرکت جیم را برایتان خریدیم.
تا 15 دقیقه دیگر تاکسی سمند به شماره 78899 درِ منزل می‌آید تا شما را به فرودگاه ببرد.
شما با پرواز 145 هما ساعت هشت عازم مشهد خواهید بود.
در فرودگاه مشهد تاکسی سمند به شماره 68798 آماده خواهد بود تا شما را به دانشگاه مشهد جهت شرکت در سمینار امنیت برساند.
ساعت شش بعدازظهر تاکسی پژو به شماره 67676 با رانندگی آقای بابایی شما را به فرودگاه جهت برگشت به تهران با شماره پرواز 146 ماهان ساعت 9 می‌رساند. در ضمن در راه فرودگاه می‌توانید از فروشگاه خراسان برای دخترتان زعفران بخرید.
با پوزش از اینکه در این سفر نمی‌توانید به زیارت بروید.
شاد، پیروز و تندرست باشید.
«شبکه گیتی»
در صورت تغییر می‌توانید کلمه «تغییر» را «بیان» کنید.
سال نو همراه با شادی، تندرستی و پیروزی باشد

این مطلب در شماره ۲۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1wf

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو