skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

سید مهدی میرمهدی نویسنده میهمان

حمایت از تولید

سید مهدی میرمهدی
نویسنده میهمان

۱ اسفند ۱۳۹۱

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۰ مهر ۱۳۹۹

سید مهدی میرمهدی؛ حمایت از تولید ملی

مقام معظم رهبری برای پنجمین سال متوالی از عنوانی اقتصادی برای نامگذاری سال ۱۳۹۱  استفاده کردند. تداوم این موضوع حکایت از دغدغه و نگرانی ایشان از وضعیت اقتصاد ملی و جایگاه آن در بین کشورهای منطقه و جهان دارد. انتخاب نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای امسال در صورت پیاده‌سازی مناسب می‌تواند بسیاری از گلوگاه‌های اقتصادی نظیر اشتغال و تورم را مرتفع سازد. بدیهی است علمای اقتصادی و تحلیلگران و مدیران بسیاری هستند که می‌توانند درباره فواید آن نوشته، سخنرانی و انشاءالله اجرا کنند. اما آنچه موجب نگارش این یادداشت شد ترس از مصادره نامطلوب فرمایشات معظم‌له است.

تجربه تاریخی نشان داده است به محض استفاده از کلمه تولید، بخش سخت‌افزاری و البته مونتاژی آن مورد توجه ویژه قرار گرفته، جنبه‌های فکرافزاری و نرم‌افزاری آن به محاق می‌رود. بلافاصله برای حمایت از تولید داخلی دست به دامان افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی شده و بار حمایت از تولید مونتاژی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند و در این میان هم دولت راضی به نظر می‌رسد و هم مدعیان تولید. تولیدکننده هم بدون اینکه از بخش‌های فکرافزاری و نرم‌افزاری برای افزایش سطح کیفی خود استفاده کند همان تولیدات را به قیمت بالاتری می‌فروشد. به دلیل اینکه اطلاعات دقیقی درباره اثرات سوء این نوع نگرش در سایر صنایع کشور نداریم، نمی‌توان اظهار نظر کلی کرد اما می‌دانیم که فناوری اطلاعات و ارتباطات خود، تولیدی است برای افزایش سطح رفاه و آسایش جامعه که از مولفه‌های چندی نظیر مولفه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، زیرساخت، دانش و… برخوردار است. حال اگر همه جلوه‌های واجب‌الاطاعت حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی منحصر به افزایش تعرفه اقلام سخت‌افزاری شود، چه خواهد شد؟

به طور قطع و یقین به دلیل گران شدن یکی از مولفه‌های تشکیل‌دهنده فاوا میزان کاربری آن در بین آحاد جامعه کاهش یافته و تولیدی که خود می‌تواند موجبات ایجاد رفاه، افزایش سطح آگاهی و دانش جامعه، کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های برابر شود به دلیل گرانی از دسترس بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه و خصوصا نسل جوان آن خارج خواهد شد. که این امر قطعا مورد نظر مقام معظم رهبری نبوده و فقط یک مصادره نامطلوب از سخنان حکیمانه عالمانه ایشان است. پس چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد دولت می‌تواند برای حمایت از تولید، تولیدکننده را از مالیات معاف کند، 23 درصد سهم بیمه کارفرما برای کلیه پرسنل تولیدی را خود پرداخت کند. دریافت اقساط مربوط به زمین و… آنها را معوق کند، برق، آب، گاز و… مصرفی آنها را با تخفیف ویژه تامین کند و… ولی نباید با افزایش تعرفه‌ها قدرت خرید آحاد جامعه را کاهش دهد و بخشی از جامعه را از نعمت این فناوری محروم کند

این مطلب در شماره ۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1g7

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو