نسخه فیزیکی

  • شهر کتاب مرکزی تهران – خیابان دکتر شریعتی – بالاتر از خیابان استاد مطهری – نبش کوچه کلاته – فروشگاه مرکزی شهر کتاب
  • شهر کتاب کاشانک نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه
  • نشر ثالث خیابان کریم‌خان زند، بین خیابان ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۰
  • شهر کتاب سعادت آباد انتهای خیابان ایران‌زمین، جنب فرهنگسرای ابن‌سینا، شهر کتاب ابن‌سینا

آرشیو نوشته‌‌های بهارک حنارود

شماره 52 باشگاه مدیران شرکت‌گردی صفحه 56

یک روز گشت و گذار در شرکت «خدمات آواژنگ»

آوای خوش خدمات

خدمات آواژنگ خدمات آواژنگ زمینه کاری:  توزیع و ارائه خدمات پس از فروش محصولات سخت‌افزاری در ایراننیروی انسانی:  ۶۸ نفر سال تاسیس: ۱۳۷۲ در روایات آمده‌ است که شرکت خدمات آواژنگ از اولین بنیان‌گذاران بازار ارائه خدمات پس از فروش سخت‌افزار‌ رایانه‌ای در ایران به شمار می‌آید، بازاری که در این ۲۰ سالی که از عمر شرکت می‌گذرد با تغییر ذائقه و سبک و سیاق مصرف‌کنندگان فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده ‌است. اما این فراز و فرود نه تنها مانع گسترش حرکت مویرگی آواژنگ در بازار نشد، که همچون ضرب‌المثلی که رحمت خدا را در گشایش درهای تازه در برابر حکمتش قرار می‌دهد، برای آواژنگ هم درها و فرصت‌ها و در واقع بازارهای تازه‌ای را گشود تا بتواند بیش از هر زمان دیگر به ماندگاری و درخشندگی خود در این بازار پرتلاطم افتخار کند. اگر تا دیروز خدمات آواژنگ با برند گیگابایت و لاجیتک در بازار ایران شناخته می‌شد، امروز توزیع و ارائه خدمات بیش از ۳۰ برند مختلف از سراسر دنیا را بر عهده دارد که خود هر کدام به محصولات و قطعات بی‌شماری تقسیم می‌شوند و به عرصه حضور آواژنگ تنوعی بی‌نظیر می‌بخشند. نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید آواژنگ که در این سال‌ها توزیع

شماره 51 باشگاه مدیران شرکت‌گردی صفحه 62

یک روز گشت و گذار در موسسه «پیشگامان یارا کیش»

به رنگ بازی، به عطر زعفران

پیشگامان یارا کیش پیشگامان یارا کیش زمینه کاری:  تولید بازی و نرم‌افزارهای تلفن همراه، تولید و پشتیبانی انواع وب‌سایت، خدمات ارزش افزوده موبایلنیروی انسانی:  ۱۵۰ نفر سال تاسیس: ۱۳۸۹ اگر حرفه‌ای بودن برای برخی از اهالی کسب و کار به معنای قدم برداشتن در حوزه‌ای مشخص و تخصصی است، برای مهندسان مجموعه یارا حرفه‌ای شدن و در واقع حرفه‌ای بودن با حضور در عرصه‌های متنوع و آزمون و خطاهای بسیار است که تعریف می‌شود. آزمون و خطایی که از طریق آن تجربه کسب می‌شود و همین تجربه در عمل نتیجه‌ای صیقل‌خورده و شسته‌رفته به دست می‌دهد. با چنین توصیفی طبیعی است که گشت و گذار در چنین شرکتی بیش از هر چیز به مکاشفه‌ای تبدیل شود که سعی دارد تودرتوی مجموعه‌ای را بشناسد که تلاش می‌کند در جهان فناوری‌های‌ اطلاعاتی نه یکی از هزاران که بهترین باشد. کار کارِ «بازی» بود حکایت شرکتی که امروز به نام «یارا کیش» واقع در ساختمانی نوساز و خوش‌رنگ و لعاب، حوالی خیابان خردمند جنوبی، خودنمایی می‌کند نه داستان امروز و دیروز که ریشه در تاریخی ۱۵ ساله دارد که از راه‌اندازی مجله‌ای تخصصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای به نام «بازی‌نما» آغاز می‌شود، با تاسیس مجموعه «یارا» و شرکتی به نام «مدریک» که در همین حوزه

شماره 50 باشگاه مدیران شرکت‌گردی صفحه 61

یک روز شرکت‌گردی در خانه فناوری تسکو

از مصرف به تولید

توسن سیستم شرق توسن  زمینه کاری:  عرضه  و تولید تجهیزات و لوازم جانبی رایانه‌ و تلفن همراه نیروی انسانی:  ۹۰ نفر    سال تاسیس: ۱۳۸۱ در دورانی که بیشتر شرکت‌های تولید و توزیع محصولات جانبی و به عبارتی اکسسوری‌ها، رایانه‌ و تلفن همراه در دیکتاتوری اکثریت محصولات نامرغوب اما ارزان‌قیمت این عرصه یا از بازار خارج شده‌ و عطای آن را به لقایش بخشیده یا تغییر کاربری داده‌اند، شرکت «توسن سیستم شرق» با نام تجاری «تسکو» در جنگی که بی‌شباهت به جنگ‌های چریکی در تصرف تدریجی بازار نیست در این عرصه نه تنها حضور یافته که نزدیک به ۱۵ سال است به تدریج خود را ماندگار کرده‌ است. اتفاقاً رمز این ماندگاری را که به گفته مدیریت این مجموعه در «تمرکز فکری و کاری» اعضای آن نهفته است می‌شد از سر و شکل پیچیده و تودر‌توی واحدهای اداری تسکو نیز احساس کرد؛ جغرافیایی لابیرنت‌گونه که هر دری نه به یک اتاق که به چندین اتاقک در‌هم‌تنیده دیگر باز می‌شد. چیزی شبیه جهان محصولات جانبی که هر نام و عنوانی نه با یک طرح و رنگ که با جهانی از طرح‌ها و رنگ‌ها پیوند می‌یابد. با این شرکت خانوادگی بر پایه برادران جعفری که خودش برآمده از کف بازار و حالا یکی

شماره 48 باشگاه مدیران شرکت‌گردی صفحه 59

گشت و گذاری در پارس‌سامان و صباتل

چهار شگفت‌انگیز ۱

پارس سامان / صباسل زمینه کاری: ر‌اهکارهای مخابرات،کنترل و اینترنت اشیا / رسانه‌های دیجیتالی نیروی انسانی:  ۱۵۰ نفر سال تاسیس: ۱۳۸۳/ ۱۳۹۲ سکانس اول: برداشت یک لذت کشف (توجه! توجه! این داستان در دو سکانس روایت می‌شود) داستان ما که برای اولین بار به ساختمان خیابان حق‌طلب غربی می‌رفتیم با داستان این چهار مردی که برای اولین بار پای در حوزه‌ای می‌گذاشتند که برای مهندسان ایرانی کمتر تجربه شده بود در دو جهان موازی شباهت‌هایی به یکدیگر داشت. هرچند کار ما کمی ساده‌تر بود (با شیطنت بخوانید)، اما هر دو در جهان ناشناخته‌ای قدم می‌گذاشتیم که لذت کشف آن موتور محرک داستان‌مان بود. داستان آنها از معادلات پیچیده لوله‌های نفت و گاز و شبکه‌های سازمانی مربوط۲ به آن شروع می‌شد و داستان ما از شناخت لابیرنت‌های ساختمانی چندطبقه و تودرتو که هر چند نامی نداشت، اما شبیه پاساژی برای مخابراتی‌ها بود و برخی واحدهای آن «پارس‌سامان» را نمایندگی می‌کرد و برخی دیگر «صباتل» و دیگر واحدها تنوعی از سایر شرکت‌های مخابراتی را. آری قصه امروز، قصه غصه‌ها و شادی‌های مردان خیابان حق‌طلب است که مهندسی برق شریف خوانده‌اند و از انجام کارهای سخت نهراسیده‌اند. علی نیازی، فرزین فردیس، احمدعلی فرهودی و مهدی حاجیلو بنیان‌گذاران شرکت سامانه‌های ارتباطی پارس (پارس‌سامان) هستند

شماره 49 گزارش ماه خارج از محدوده صفحه 44

صفحات مجازی با مرگ کاربران‌شان نمی‌میرند

جاودانگی

   میل انسان به حیات جاویدان، میلی به درازنای تاریخ است. میلی که در حماسی‌ترین حالتش، گیلگمش را مجبور ساخت از آب‌های مرگ و دروازه ظلمات عبور کند، از دره‌های تاریکی جان سالم به در برد تا در باغ خدایان با فرزانه کوهساران به گفت‌وگو نشیند. این میل چنان بود که فراعنه را وادار به ساخت و ساز مقبره‌هایی چنین و چنان کرد که اجساد مومیایی‌شده‌شان را به همراه اشیای قیمتی‌ و ارزشمندشان در خود محافظت می‌کرد و از گزند زمانه محفوظ می‌داشت. فراعنه که به خوبی دریافته بودند در این دنیا چیزی از جاودانگی نصیب‌شان نمی‌شود، دست به دامان ماورای طبیعت و همان دنیای پس از مرگ شدند. تاریخ نشان داد که آرزوی نامیرایی برای بدن میرای انسان در حد همان آرزو باقی ماند و حسرت جوانی و عمر بی‌پایان به افسانه‌ها و اسطوره‌ها خلاصه شد. مواجهه با حقیقت مرگ به آنجا رسید که فیلسوفان و عارفان در هراس از دست دادن زندگی به «چگونه مردن» اندیشیدند و مرگ را آزادی روح از زندان تن خطاب کردند. همچنان ‌که دکارت برای پیشگیری از هراس مرگ خود را به این نکته دلخوش می‌کرد که «جهان‌ها پس از بدن‌ها می‌مانند… پس از مرگ ما در زندگی دیگری متولد می‌شویم که آرام‌تر

شماره 24 گزارش ماه خارج از محدوده صفحه 42

سرنوشت سینما در چنگال فناوری‌های نوین ارتباطی

این راه بی‌نهایت

ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی عرصه‌های گوناگون علم و هنر را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. بدون شک صنعت سینما نیز از مواجهه با چنین چالش‌هایی بی‌نصیب نمانده است؛ چالش‌هایی که تلاش سینما برای تصویر واقعیت و خیال را با مفاهیمی چون واقع‌گرایی مجازی و فراواقع‌گرایی دچار تعریفی نوین کرده است. در این نوشته تلاش بر این است تا با نگاهی تاریخی به سیر تحول فناوری در صنعت سینما به تاثیرات حضور فناوری‌های دیجیتال در تولید و پخش آثار سینمایی پرداخته شود. بلمی به سوی ساحل سینما که هنر هفتم نامیده شده‌، از آغاز پیدایش خود تاکنون مراحل تحولی گوناگونی را پشت سر گذاشته است. حرکت جادویی تصاویر متحرک بر پرده سینما تاکنون به شکل‌های مختلف تماشاگران را به دنیاهای دیگر برده است؛ دنیایی که به‌رغم تفاوتش با جهان واقعی کاملاً باورپذیر به نظر می‌رسد. سینما امکان سفر در زمان و مکان، تجربه‌ زندگی‌های تازه و حتی جایگزین کردن آنها با تجربیات شخصی را فراهم می‌آورد. سینما را هنر هفتم نامیده‌اند چرا که پس از معماری، مجسمه‌سازی، تئاتر، نقاشی، موسیقی ‌و رقص ‌پدید آمد و البته‌ تلفیقی ‌از همه‌ آنها شد. از سوی دیگر این هنر علاوه بر خلاقیت ذهنی سینماگر به دوربین و در واقع ابزارهای خاص و وسایل

شماره 23 گزارش ماه گزارش ماه صفحه 26

این رسانه‌های جدید

به کجاها می‌برد ما را؟

اگر تنها مرور اخبار و مواجهه با آمار و ارقام برایمان کافی نباشد، توجه موشکافانه به زندگی روزمره و تجربه زیسته‌مان به خودی خود گویای حضور همه‌جا حاضر فناوری‌ها و رسانه‌های نوین ارتباطی در شبانه‌روز ما خواهد بود. حضوری که چندان بدیهی می‌نماید که گویی همیشه بوده و هیچ‌گاه بدون آن چرخ زندگی بر مدار مراد نمی‌چرخیده است. آمار خرید و فروش بیش از ۲۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران و بالغ بر هشت میلیون خطوط پرظرفیت دیتا که در حال انتقال ترافیک است ، در کنار اشاره به آماری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همین چندی پیش از تعداد کاربران نرم‌افزار «وی‌چت» در ایران ارائه داد، مثال همان مُجملی است برای خواندن حدیثی مُفصل. به گفته محمود واعظی یک درصد از مجموع کاربران ۴۰۰ میلیونی این نرم‌افزار در سراسر جهان که می‌کند از قرار چهار میلیون نفر ، کاربران ایرانی هستند که روزانه برای گفت‌وگوهای متنی و ارسال تصاویر از آن استفاده می‌کنند. در همین گزارش اعلام می‌شود بیش از یک و نیم میلیون ایرانی از کاربران همیشگی نرم‌افزارهایی چون وایبر، واتس‌اپ و اینستاگرام به ‌شمار می‌روند و ۱۰ درصد از پهنای باند کل کشور نیز توسط فروشگاه‌های نرم‌افزاری موبایل همچون کافه‌بازار، سیبچه، کندو، مای‌کیت و پارس‌هاب مورد

شماره 22 گزارش ماه خارج از محدوده صفحه 44

سینمای ایران از فضای مجازی چه می‌داند؟

نشانی از شَر

چند صباحی بیشتر نیست که از آغاز و انجام سی و سومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد؛ جشنواره‌ای که ویژه‌نامه «مجله فیلم»‌اش از پایان عصر آنالوگ خبر داده و پایان لابراتوارها و وداع با ۳۵ میلی‌متری. در کنار اینها دیدنی بود حضور رضا عطاران بازیگر نام‌آشنای سینما که در مراسم اختتامیه همین جشنواره هنگام حضور روی سن، مونوپادی در دست، با حاضران در جلسه عکس سلفی گرفت. خداحافظ نگاتیو… چنین رویدادهایی که حکایت‌شان نقل شد، در کنار توجه به ماهیت برگزاری جشنواره‌ای که ادعایش نمایش ماحصل یک‌ساله سینمای ایران است، نشان از این نکته دارد که تکلیف سینمای ایران حداقل در حوزه تولید و نمایش با آنچه خود عصر دیجیتال می‌نامد، مشخص شده است. به گونه‌ای که دیگر کسی از کاربرد دوربین‌های اچ‌دی و فول اچ‌دی در صحنه فیلمبرداری و نرم‌افزارهای جمع و جور دیجیتال تدوین به جای اتاقک‌های مملو از رول‌های تکه‌تکه شده نگاتیو ذوق‌زده نمی‌شود و تعجب نمی‌کند. حسین جعفریان از فیلمبرداران نامدار سینمای ایران که در جشنواره همین امسال به پاس یک عمر فعالیت هنری مورد تجلیل قرار گرفت در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر از دیجیتالی شدن سینمای ایران می‌گوید که در همه سطوح به چشم می‌خورد:«حقیقت این است که ما در بسیاری از زمینه‌ها و از جمله

شماره 21 گزارش ماه خارج از محدوده صفحه 41

ببخشید! رمز وای‌فای خونه‌تون چیه؟

یا… مهمانی‌های وایرلس

«سلام! حال شما؟!»«ببخشید رمز وای‌فای خونه‌تون چیه؟»اگر خانه شما نیز این روزها ملبس به اینترنت بی‌سیم شده‌ است، بعید به نظر می‌رسد که شنیدن این جمله مخصوصا هنگام ورود مهمانان و پس از احوالپرسی مرسوم چندان به گوش‌تان غریبه باشد.مهمانان که رسیدند هنوز چند دقیقه‌ای از حال و احوالپرسی نگذشته، به بهانه‌هایی چون تماشای عکسی هیجان‌انگیز یا استناد به خبری که نسخه‌ای از آن در اینترنت موجود است، گوشی‌های هوشمند به کار می‌افتند و تقاضا برای وارد کردن رمز وای‌فای خانه به گوش می‌رسد. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. ماجرا تازه پس از تماشای عکس‌هایی که باید به صورت مشترک تماشا می‌شدند و خبرهایی که به متن استناد می‌شدند، آغاز می‌شود. حالا لحظه‌ای است که مهمان پس از ساعت‌هایی که در ترافیک مانده و از اخبار فیس‌بوک و اینستاگرم و وایبرش بی‌خبر بوده، به اینترنتی دست یافته است و گویی تشنه‌ای در برابر آب حیات. صاحبخانه که باشید بعید نیست گمان کنید اصولا همان اصرار اولیه هم برای تماشای آن عکس جالب و دیدنی شاید ترفندی بود برای دریافت همان رمز مگو؛ چرا که از حالا به بعد باید فرصتی پیدا شود برای گفت‌وگو با مهمانی که حالا با گوشی هوشمند خود مشغول است و گه‌گاهی لبخندی به لب